بررسی نوروزگرایی، برونگرایی، تکانش ورزی و هیجان خواهی در معتادان دارای رفتارهای پرخطر در مقایسه با معتادان دارای رفتارهای کم خطر و افراد سالم

چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی متغیرهای نوروزگرایی، برون گرایی، تکانش ورزی و هیجان خواهی در معتادان و رابطه آن با رفتارهای پر خطر بود. برای این منظور، دو گروه از معتادان دارای رفتارهای پر خطر و کم خطر از مراکز درمانی شهر تبریز انتخاب، و با استفاده از پرسشنامه های شخصیتی ایزنگ و هیجان خواهی زاکرمن مورد بررسی قرار گرفتند. انتخاب نمونه به صورت در دسترس بود. همچنین یک گروه کنترل از افراد سالم (بدون اعتیاد) از طریق همتاسازی با گروه های معتاد انتخاب شد. نتایج به دست آمده نشان داد که بین گروه معتاد و افراد سالم از نظر میزان نوروزگرایی، تکانش ورزی و هیجان خواهی تفاوت معنی داری وجود دارد. اما بین گروه های سوءمصرف کننده مواد و افراد سالم از نظر میزان برونگرایی تفاوتی دیده نشد. یافته جالب این پژوهش این بود که گروه سوءمصرف-کننده ی دارای رفتارهای پرخطر نمرات بیشتری را در متغیرهای نوروزگرایی، تکانش ورزی و هیجان خواهی در مقایسه با گروه سوءمصرف کننده-ی دارای رفتار کم خطر به دست آوردند. تلویحات عملی و نظری یافته ها در قسمت بحث مورد بررسی قرار گرفته اند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p784282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!