بررسی آگاهی دندانپزشکان شهر زنجان در زمینه ی کاربرد انواع تجویز رادیوگرافی در دندانپزشکی (سال 1387)

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه به کارگیری روش ها و تکنیک های مدرن تشخیصی در زمینه ی خدمات دندانپزشکی سبب ایجاد تحولی چشم گیر در درمان بیماران و تامین سلامت افراد شده است. یکی از مهم ترین تکنیک های تشخیصی در دندانپزشکی، رادیوگرافی است که استفاده ی مؤثر از آن مستلزم شناخت کافی دندانپزشکان از موارد کاربرد و تجویز صحیح آن می باشد. هدف اصلی این مطالعه نیز ارزیابی آگاهی دندانپزشکان شهر زنجان در این زمینه می باشد.
روش بررسی
این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی مقطعی بود. جامعه مورد مطالعه عبارت بود از دندانپزشکان عمومی و متخصص شاغل در مراکز دولتی و خصوصی شهر زنجان که تعداد 44 نفر از آن ها در مطالعه شرکت کردند. داده های مورد نیاز با استفاده از پرسش نامه ی کتبی جمع آوری استخراج، توصیف و تحلیل گردد..
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد از میان 20 سوال مطرح شده در پرسش نامه کمترین تعداد سئوالات صحیح 5 مورد و بیشترین تعداد سئوالات صحیح 18 مورد با میانگین 5/11 و انحراف معیار 25/3 بوده است. از نظر وضعیت کلی نمرات آگاهی نیز نتایج نشان داد 1/9 درصد در حد خوب، 3/77 درصد در حد متوسط و 6/13 درصد در حد ضعیف قرار داشتند. در این مطالعه میزان آگاهی افراد مورد مطالعه در زمینه ی کاربرد انواع تجویز رادیوگرافی در دندانپزشکی با جنس، سال فراغت از تحصیل و مدرک تحصیلی ارتباط معنی دار آماری نشان نداد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این مطالعه، طراحی و برگزاری منظم دوره های بازآموزی، جهت حفظ و ارتقای سطح آگاهی دندانپزشکان و آشنایی آن ها با جدیدترین تکنیک های تشخیصی و رادیوگرافی با اهمیت و ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p786784 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!