بررسی عملکرد و آگاهی کادر درمانی بیمارستانهای امام رضا (ع) و ولی عصر(عج) بیرجند در مورد آسیب های ناشی از فرو رفتن سر سوزن در دست (سال 87-1386)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

آسیب ناشی از فرو رفتن سر سوزن و آلودگی احتمالی عوامل عفونی منتقله از راه خون نظیر HIV، HBV و HCV از خطرات مهم شغلی تهدید کننده سلامت کارکنان مراقبت های بهداشتی است. با توجه به اهمیت این موضوع مطالعه حاضر با هدف بررسی عملکرد و آگاهی کادر درمانی بیمارستان های امام رضا (ع) بیرجند در مورد آسیب های ناشی از فرو رفتن سر سوزن در دست طراحی و اجرا گردید. روش تحقیق: این مطالعه توصیفی – تحلیلی در سال 86 با حجم نمونه 59 نفر در بیمارستان های امام رضا (ع) و ولی عصر (عج) بیرجند انجام شد. فرم های بازنگری عملکرد به صورت مشاهده مستقیم توسط مجریان طرح و پرسشنامه های آگاهی توسط خود افراد مورد مطالعه به منظور بررسی روش های پیشگیری از آسیب های ناشی از فرو رفتن سوزن در دست و همچنین اقدامات لازم پس از فرو رفتن سوزن تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های کای دو، تی و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معنی دار 05/0 p< مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

از کل افراد مورد بررسی، 7/23% مرد، 6/76% زن، 6/13% دیپلم، 22% کاردان، 2/49% لیسانس، 3/15% فوق لیسانس و بالاتر بودند. میانگین سنی 4/33 سال و میانگین سابقه کار 6/9 سال برآورد شد. در مجموع آگاهی بیشتر افراد مورد مطالعه متوسط بود (1/66%) در صورتی که عملکرد بیشتر آنان با توجه به معیارهای مورد بررسی ضعیف برآورد شد. 36 نفر (61%) از کل افراد مورد بررسی، حداقل یک بار دچار آسیب ناشی از فرو رفتن سر سوزن آلوده شده بودند که از این تعداد 80% هیچ گونه اقدام پیگیری کننده ای انجام نداده بودند؛ در حالی که بیشتر آن ها از اقدامات لازم پس از آسیب ناشی از سر سوزن آگاهی داشتند و معتقد بودند که احتیاطات همه جانبه را در برابر کلیه بیماران انجام می دهند. بین عملکرد افراد مورد بررسی با جنس، تحصیلات و شغل ارتباط معنی داری وجود داشت (05/0p<).

نتیجه گیری

با توجه به میزان بالای آسیب ناشی از فرو رفتن سر سوزن، آموزش مستمر و راه اندازی سیستم مراقبت و تغییر عادت های غلط در کادر درمانی می تواند در کاهش آسیب های ناشی از فرو رفتن سر سوزن و کاهش احتمال کسب عوامل عفونی، مفید و کارساز باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p787016 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!