بررسی اثر D-4،2، ساکارز و کلرید کلسیم بر برخی صفات کمی و کیفی در گل بریده مریم رقم پیئرل (Polianthes tuberose cv. Pearl)

پیام:
چکیده:
گل مریم یکی از گل های شاخه بریده مهم از نظرتولید و صادرات است. این گل پس از برداشت با مشکلات مهمی از جمله ناتوانی غنچه های گل برای توسعه، باز شدن و ریزش غنچه ها مواجه است که موجب کاهش کیفیت و عمر انباری در گل شاخه بریده مریم می شود. برای حل این مشکل، تحقیقی در سال 1386 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر با هدف بررسی اثر D-4،2، ساکارز و کلرید کلسیم بر درصد باز شدن گل ها و ریزش غنچه ها در گل بریده مریم رقم پیئرل اجرا شد. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار انجام گرفت. گل های بریده مریم در معرض تیمار با فاکتورهای آزمایشی شامل D-4،2 در سطوح 0، 50، 100 و 200 پی پی ام، ساکارز در سطوح 0، 5/1، 5/3 و 5/5 درصد و کلرید کلسیم در سطوح 0، 200 و 400 پی پی ام قرار گرفتند. به تمامی واحدهای آزمایشی حدود 100 پی پی ام سولفات آلومینیوم برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها افزوده شد. در طول اجرای پژوهش صفات متعددی از جمله درصد باز شدن گل ها،درصد ریزش غنچه ها، درصد محتوای نسبی آب، میزان کلسیم موجود در دمگل غنچه ها و درصد ماندگاری اندازه گیری گردید. نتایج نشان داد که D-4،2 در تمامی سطوح موجب افزایش معنی داری در میزان کلسیم دمگل غنچه ها شده ولی درصد باز شدن گل ها را کاهش داد. تیمارهای ساکارز و کلرید کلسیم هر کدام به تنهایی اثر معنی داری در افزایش باز شدن گل ها داشتند ولی بیشترین درصد باز شدن گل ها، محتوای نسبی آب و ماندگاری در تیمار 5/3 درصد ساکارز به همراه 200 پی پی ام کلرید کلسیم مشاهده شد که این تیمار درصد باز شدن گل ها را نسبت به شاهد 92 درصد افزایش داد و درصد ریزش غنچه ها را کاهش داده و به 33/5 درصد رساند. لذا می توان تیمار مذکور را به عنوان محلول محافظ گل شاخه بریده مریم رقم پیئرل پس از برداشت توصیه نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
133
لینک کوتاه:
magiran.com/p788963 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!