بررسی دقت سه روش تخمین تاریخ زایمان

پیام:
چکیده:
مقدمه
تخمین تاریخ زایمان بر اساس تاریخ آخرین قاعدگی و سونوگرافی یکی از اقدامات رایج در مراقبت های دوران بارداری است. هدف از انجام این پژوهش مقایسه دقت قانون نیگل، قانون نیگل بازنگری شده و سونوگرافی در پیشگویی زمان زایمان بود.
روش کار
این مطالعه یک توصیفی- مقطعی است که روی 540 زن باردار که از تاریخ 1/7/87 تا تاریخ 1/10/87 با علائم شروع زایمان به بیمارستان مبینی سبزوار مراجعه نمودند انجام شد. با استفاده از سه روش تاریخ زایمان تعیین شد و تفاوت آن با تاریخ واقعی محاسبه شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS (نسخه 15) و با شاخص های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که به ترتیب 3/6، 3/6 و 7/6 درصد زنان در تاریخ تعیین شده توسط قانون نیگل، قانون نیگل بازنگری شده و سونوگرافی زایمان کردند و به ترتیب 9/51، 2/67 و 7/60 درصد زنان تا تاریخ تعیین شده توسط سه روش زایمان کردند. اختلاف تاریخ واقعی زایمان با تاریخ تعیین شده توسط قانون نیگل و سونوگرافی با وزن نوزاد و ارتفاع رحم همبستگی معنی دار نشان داد (001/0p<). میزان زایمان های پس از موعد بر اساس تخمین سونوگرافی 4/0 درصد و بر اساس قانون نیگل 9/1 درصد و بر اساس نیگل بازنگری شده 6/0 درصد به دست آمد.
نتیجه گیری
قانون نیگل دقت بیشتری در پیشگویی زمان زایمان در مقایسه با سایر مطالعات دارد. استفاده از سونوگرافی پیشگویی زمان شروع زایمان را طولانی می کند. استفاده از نیگل بازنگری شده نتایج را بهبود می بخشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p801220 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!