اثر سیستم های خاک ورزی و کود آلی بر آب شویی برومید تحت کشت ذرت

پیام:
چکیده:
مدیریت خاک ورزی و مواد آلی بر خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک خاک تاثیر داشته و بنابراین روی حرکت آب و املاح در خاک مؤثرند. این پژوهش در دو سال متوالی انجام گردید. تیمارهای خاک ورزی شامل شخم با دیسک سطحی به علاوه دو دیسک سطحی به عنوان کم خاک ورزی (عمق شخم 15 سانتی متر) و شخم با گاوآهن برگردان دار به علاوه دو دیسک سطحی به عنوان خاک ورزی مرسوم (عمق شخم 30 سانتی متر) می باشند. هم چنین، تیمارهای کود دامی در سه سطح صفر، 30 و 60 تن در هکتار اعمال گردیدند. تیمارهای بالا در قالب طرح بلوک های خرد شده با 3 تکرار و تحت کشت ذرت به مدت 2 سال انجام شدند. برای بررسی حرکت املاح، برومید پتاسیم با غلظت 67/16 گرم بر لیتر به خاک اضافه شد. نمونه برداری از کف جوی، به ترتیب پس از آبیاری به مقدار 126، 315 و 630 میلی متر آب صورت گرفت. عمق نمونه برداری شامل صفر تا 15، 15 تا 30، 30 تا 60، 60 تا 90 و 90 تا 120 سانتی متر بود. نتایج نشان داد که در تمام مقادیر آب آبیاری، آب شویی و انتقال برومید در تیمار دیسک سطحی (کم خاک ورزی) در مقایسه با گاوآهن برگردان دار (خاک ورزی مرسوم) به طور معنی داری کمتر بود. علت این امر تاثیر بیشتر گاوآهن برگردان دار در سست کردن خاک تا عمق پایین تر، نسبت به دیسک سطحی است. در این پژوهش افزودن کود دامی به خاک تاثیر معنی داری بر حرکت برومید در خاک نداشت. هم چنین با افزایش عمق آب آبیاری، حرکت برمید به عمق های پایین تر، بیشتر بود که این اثر (حرکت رو به پایین برمید) در تیمار خاک ورزی مرسوم با شدت زیادتری مشاهده شد. اگر چه آب شویی برومید در سیستم گاوآهن برگردان دار بیشتر از دیسک سطحی بود، ولی با توجه به نفوذ پذیری خیلی کم لایه های زیرین (پایین تر از عمق شخم) حتی پس از آبیاری با 315 میلی متر آب، مقدار غلظت ردیاب در لایه های سطحی خاک در تیمار خاک ورزی مرسوم، قابل توجه بود. ولی پس از آبیاری با 630 میلی متر آب در آخرین مرحله نمونه برداری، غلظت باقی مانده برومید در لایه سطحی 15-0 سانتی متر کم بوده و بنابراین بخش زیادی از عنصر ردیاب از این لایه خارج شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
125
لینک کوتاه:
magiran.com/p801542 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!