مطالعه هیستوپاتولوژیک آثار تاخیری گاز خردل بر چشم

پیام:
چکیده:
اهداف

تماس چشم با گاز خردل (موستارد) به تخریب شدید می انجامد. آثار تاخیری گاز خردل بر چشم تاکنون به صورت جزیی توضیح داده نشده است. مطالعه حاضر با هدف تشریح تاثیرات هیستوپاتولوژیک و ایمونوپاتولوژیک گاز خردل بر چشم و تلاش برای یافتن توجیهی برای این آثار انجام شد.

روش ها

این مطالعه توصیفی- موردی بین سال های 76 تا 86 روی نمونه های قرنیه و ملتحمه 22 مصدوم شیمیایی مبتلا به کراتوپاتی تاخیری ناشی از گاز خردل که نیازمند به درمان جراحی بودند، در بیمارستان بقیه الله (عج) شهر تهران انجام شد. افراد به روش نمونه گیری ساده انتخاب شدند. در 7 مورد هر دو چشم تحت عمل جراحی قرار گرفتند و جمعا 29 نمونه به بخش پاتولوژی تحویل شد. 29 نمونه برداشته شده از لیمبوس توسط میکروسکوپ نوری، ایمونوفلورسنس و الکترونی بررسی شد.

یافته ها

بررسی های هیستولوژیک نشان دهنده التهاب مزمن بود. پیش روی اپی تلیوم ملتحمه بر قرنیه، نازک شدن اپی تلیوم و کاهش سلول های گابلت در ملتحمه، شایع ترین یافته های میکروسکوپ نوری بودند، در حالی که در میکروسکوپ الکترونی ادم قرنیه، تخریب غشای پایه و واکوئلیزاسیون سیتوپلاسم یافته های بارز بودند. نتایج بررسی با میکروسکوپ ایمونوفلورسنت غیراختصاصی بود.

نتیجه گیری

هیچ یافته اختصاصی و تشخیصی در بررسی هیستوپاتولوژیک یا میکروسکوپیک برای آثار سوء تاخیری گاز خردل در چشم وجود ندارد. براساس مشاهدات ما، ایمنی سلولی یا هومورال نمی توانند تمام آثار تخریبی ناشی از گاز خردل را توجیه کنند. به نظر می رسد اثر آلکالیزان اولیه گاز خردل بر سلول، اساس آسیب زایی تاخیری آن باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
191
لینک کوتاه:
magiran.com/p808404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!