مقایسه عملکرد روش های ابرفشرده و فشرده ترکیبی مرتبه ششم در گسسته سازی مکانی مدل آب کم عمق دو لایه ای: نمایش امواج گرانی- لختی و راسبی خطی

پیام:
چکیده:
در این مقاله به بررسی دقت و مقایسه عملکرد دو روش فشرده، یعنی روش های ابرفشرده و فشرده ترکیبی مرتبه ششم برای گسسته سازی مکانی شکل خطی شده معادلات آب کم عمق دولایه ای برای شبکه های گوناگون (یعنی شبکه های آراکاوا و شبکه Z) پرداخته می شود. بدین منظور ابتدا روابط پاشندگی پیوسته دولایه ای امواج گرانی- لختی و امواج راسبی با استفاده از معادلات دولایه ای خطی شده معرفی می شود و سپس شکل عمومی روابط پاشندگی گسسته دولایه ای این امواج در شبکه های گوناگون عرضه می شود. شکل عمومی حاصل به آسانی امکان مقایسه دقت و میزان خطای تولید شده با روش های فوق را برای این امواج فراهم می کند. نتایج نشان می دهد که در مورد امواج گرانی- لختی، روش فشرده ترکیبی مرتبه ششم نسبت به روش ابرفشرده هم مرتبه بهبود دارد و این مسئله در شبکه Z بسیار بارز است. در مورد امواج راسبی، وضعیت معکوس است، به گونه ای که روش فشرده ترکیبی تنها در شبکه آراکاوا C نسبت به روش ابرفشرده بهبود دارد. به طورکلی، در بین شبکه های به کار گرفته شده، هم در مورد امواج گرانی- لختی و هم در مورد امواج راسبی، شبکه Z دارای کمترین خطا است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p809394 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!