مقایسه روش شناسی تحلیل مورد- شاهدی لانه گزیده و هم گروهی بر روی داده های مربوط به بیماری سل شهرستان: یک تجربه

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
مطالعه مورد شاهدی لانه گزیده به عنوان جایگزینی کارا برای مطالعه کوهورت دارای محبوبیت است. هدف از این مطالعه مشخص کردن نحوه نمونه گیری مورد – شاهدی لانه گزیده از مجموعه داد های یک کوهورت در یک نمونه از داده های نظام سلامت کشور و مقایسه برآوردهای شاخص رابطه و واریانس آن ها در آنالیزهای مناسب برای هریک از داده ها است.
روش کار
مطالعه حاضر بر روی نمونه ای از داده های دفتر سل شهرستان های یک دانشگاه در یک فاصله زمانی 1381 تا 1384(276 نفر) انجام شد. درتجزیه و تحلیل با رویکرد همگروهی از روش Cox Regression استفاده شد. برای انجام تجزیه و تحلیل با رویکرد مورد شاهدی لانه گزیده، در زمان بروز هر مورد مرگ، سه نمونه تصادفی از بین کسانی که دچار پی آمد نشده اند انتخاب شد و داده ها با روش Conditional logistic Regression تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
نتایج تجزیه و تحلیل هر دو رویکرد نشان دادکه جنسیت، محل سکونت و سن بر روی رخداد مرگ تاثیری نداشته و متغیر گروه درمانی تنها متغیری است که بر روی رخداد مرگ تاثیر معنی داری دارد. برای متغیرهای دو حالتی و با اثر ناچیز مانند جنسیت و محل سکونت، کارآیی نسبی مطالعه مورد- شاهد لانه گزیده در حدود 75 درصد است.
نتیجه گیری
نتایج تجربی مطالعه حاضر نشان می دهد که مطالعه مورد- شاهد لانه گزیده علاوه بر راحت و مقرون به صرفه بودن، دارای اعتباری قابل قیاس با آنالیز کوهورت اصلی در برآورد rate ratio و واریانس آن است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p814583 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!