تاثیر کمبود برخی فلزات و اینوکلوم های دو گونه قارچ میکوریز آربوسکولار بر ترشح ترکیبات کی لیت کننده از ریشه گیاه گوجه فرنگی

پیام:
چکیده:
قارچ های میکوریز آربوسکولار می توانند از طریق افزایش جذب عناصر غذایی بر رشد گیاهان میزبان تاثیر گذار باشند. برای بررسی تاثیر این قارچ ها بر جذب عناصر در گیاه میزبان اندازه گیری ترکیبات سیدروفوری و فیتوسیدروفوری در آبشویه ها روش مناسبی است. این آزمایش به بررسی اثر سه غلظت صفر، نصف و کامل از عناصر فلزی آهن، مس، روی و منگنز در محلول غذایی راریسون بر میزان ترشح ترکیبات کی لیت کننده از ریشه های گیاهان گوجه فرنگی تلقیح شده با دو گونه قارچ میکوریز (Glomus etunicatum و Glomus intraradices) و تیمار شاهد (بدون قارچ) در بستر کشت پرلیت می پردازد. نتایج نشان داد که در هیچیک از تیمارهای قارچی، هم زیستی میکوریزی مشاهده نشد ولی از نظر تولید ترکیبات کی لیت کننده بین تیمارهای مختلف قارچی تفاوت هایی مشاهده گردید. در تیمار قارچی گلوموس اینترارادیسز، سطوح فاقد عناصر ریزمغذی و نصف عناصر ریزمغذی نسبت به سطح کامل محلول غذایی باعث افزایش تولید ترکیبات کی لیت کننده شدند. ولی در تیمار قارچی گلوموس اتونیکاتوم استفاده از سطوح مختلف محلول های غذایی، اختلاف معنی داری از نظر تولید ترکیبات کی لیت کننده ایجاد نکرد. تیمار قارچی گلوموس اینترارادیسز نسبت به تیمار قارچی گلوموس اتونیکاتوم در سطح فاقد عناصر ریزمغذی، ترکیبات کی لیت کننده بیشتری تولید کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
63
لینک کوتاه:
magiran.com/p815999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!