بررسی واژه شناختی زبان شعر «انتظار»

پیام:
چکیده:
باور به وجود منجی و رهایی بخش و تشکیل جامعه ای آرمانی که الگوهای معنوی و مینوی بر آن حاکم باشد، در ادبیات آرمان شهری وتعلیمی جهان اهمیت به سزایی دارد. باور به سوشیانت ونجات دهنده، بخش در خور توجهی از باورهای دینی،آرمانی ومفاهیم فرهنگی را درعرصه های فرهنگ وادبیات ایران پیش از اسلام دربرگرفته بود واز زمانی که دین اسلام با سرشت فارسی زبانان درآمیخت، این باور بازتابی گسترده در شعر شاعران ادب فارسی بر جای گذاشت و به ویژه پس از انقلاب، این مفهوم و رویکرد آن در ادبیات، فراگیرتر شد.
شعر«انتظار» درمیان شاعران ایرانی که به ویژه از دریچه ی دینی به تبیین مسایل می پردازند، جایگاه در خوری دارد وکارکردهای زبانی، درون مایه ای وزیبا شناختی این شعربه گونه ای است که با باورهای دینی درآمیخته است. اما واقعیت این است که به سبب جنبه های محتوایی - دینی و آرمان اندیشی، تاکنون زبان وکارکرد های هنری وزیبا شناختی این شعر کمتر کاویده شده است. ازاین رو، هدف این مقاله، نقد وتحلیل وبررسی شعر انتظار، در عرصه ی ادبیات معاصر پس از انقلاب، از دیدگاه زبانی و به ویژه پژوهش بسآمدی واژگان، تحلیل واژه شناختی وکارکردهای زبانی این گونه شعر و چگونگی پیوند باکارکردهای درون مایه ای و سرشت آن هاست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
219
لینک کوتاه:
magiran.com/p819093 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!