عوامل مرتبط با کیفیت زندگی پس از یائسگی در زنان شهر یزد در سال 1387

پیام:
چکیده:
مقدمه

اغلب زنان تغییرات چشمگیری را در دوران یائسگی و پس از آن تجربه می کنند و هدف از این مطالعه برآورد کیفیت زندگی و تعیین عوامل مرتبط با آن در زنان شهر یزد پس از یائسگی می باشد.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ایبر روی 300 زن یائسه در شهر یزد در سال 1387 انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها در این مطالعه پرسشنامهQOL مختص کیفیت زندگی زنان یائسه بوده و داده ها به روش مصاحبه جمع آوری گردید. برای بررسی روایی و پایائی پرسشنامه از روش روایی محتوا و آلفای کرونباخ استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS 15 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای آماری من ویتنی و کروسکال والیس انجام گردید.

نتایج

بر اساس نتایج به دست آمده میانگین سن شروع یائسگی7/4±3/47 سال بوده است. میانگین نمره کیفیت زندگی در بعد وازومتور برابر 71/4±34/12، در حیطه روانی برابر 89/8±15/18، در حیطه جسمی 37/16±09/41، در حیطه جنسی 25/6±97/10 بوده است. ارتباط معناداری بین نمره حیطه های روانی- اجتماعی، جسمی و جنسی با سطح تحصیلات، شغل، وضعیت اقتصادی و بهداشتی افراد وجود داشت(05/0P<). با توجه به نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن، بین متغیرهای نمره حیطه جسمی، حیطه روانی– اجتماعی، حیطه جنسی با تعداد بارداری و سن ارتباط معناداری وجود داشت(05/0P <).

نتیجه گیری

یائسگی باعث کاهش کیفیت زندگی می شود و آموزش و مداخله های موثر پس از یائسگی باعث بهبود کیفیت زندگی در زنان یائسه خواهد گردید.

زبان:
فارسی
در صفحه:
552
لینک کوتاه:
magiran.com/p821009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!