جداسازی، تشخیص و بررسی بیماری زایی عوامل قارچی پوسیدگی ریشه و طوقه فلفل در استان آذربایجان غربی

پیام:
چکیده:
طی سال های 1385 و 1386 بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه فلفل در استان آذربایجان غربی مورد مطالعه قرار گرفت. مزارع فلفل در شهرستان های ارومیه، مهاباد، میاندوآب، اشنویه و پیرانشهر در ماه های مرداد و شهریور سال های مذکور مورد بازدید قرار گرفتند و از گیاهان مشکوک به آلودگی و نیز خاک پای بوته های آلوده، نمونه برداری شد. نمونه های تهیه شده دراسرع وقت به آزمایشگاه منتقل شده و به منظور جداسازی قارچ های بیمارگر، از محیط های کشت PDA اسیدی، PCA و CMA و برای جداسازی عوامل شبه قارچی، از روش طعمه گذاری در خاک های آلوده استفاده شد. سپس محیط های کشت انتخابی برای تشخیص جدایه ها در سطح گونه به کار برده شد. از بوته های بیمار و خاک های آلوده در مجموع 82 جدایه قارچی، جداسازی و مورد بررسی تاکسونومیکی قرار گرفت. از بین جدایه ها گونه های Phytophthora capsici، Pythium aphanidermatum، Rhizoctonia solani، Fusarium oxysporum، F. solani، F. chlamydosporum، F. sambucinumو Verticillium dahliae شناسایی شدند. سپس بیماری زایی 34 جدایه منتخب در شرایط گلخانه روی دو واریته فلفل (دلمه ای و محلی) رایج کاشت در استان آذربایجان غربی مورد مطالعه قرار گرفت وبا توجه به گونه قارچی پس ازگذشت مدت زمان معین از مایه زنی شدت بیماریزایی هرکدام از جدایه ها با استفاده ازدرصد گیاهان آلوده محاسبه گردید. از بین جدایه های منتخب جدایه های متعلق به F. sambucinum و F. chlamydosporum فاقد قدرت بیماری زایی روی هر دو رقم بودند. سایر جدایه ها روی هر دو رقم قدرت بیماری زایی داشتند. بیماریزایی گونه های Pythium aphanidermatum و Verticillium dahliae برای اولین بار از ایران گزارش می شود. نکته جالب توجه این است که بیماری زایی جدایه های F. solani در رقم محلی بسیار پایین بود، در ضمن به منظور رعایت اصول کخ عوامل بیماری زا از گیاهان آلوده دوباره جداسازی شدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p821088 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!