اثر اسمولاریتی های مختلف محلول تیرود و شیر بر ذخیره سازی اسپرم گاو در دماهای بالاتر از صفر درجه سانتی گراد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کنترل اسمولاریتی و دمای محیط در طول دستکاری کوتاه مدت و بلند مدت اسپرم ضروری است.

هدف

اهداف مطالعه حاضر، یافتن تاثیر اسمولاریتی های مختلف محلول تیرود و شیر برای انکوباسیون اسپرم گاو در دماهای بالای صفر درجه سانتی گراد می باشد.

مواد و روش کار

جهت انجام آزمایشات از 5 راس گاو نجدی خوزستان دو بار انزال تهیه گردید. نمونه ها سانتریفیوژ شده و بخش عمده مایع منوی خارج شد. آزمایش اول: انزال های غلیظ شده به 9 حجم مساوی تقسیم شدند و در محیط با سه اسمولاریتی مختلف (200، 300 و 400 میلی اسمول) در سه دما (5، 25 و 39 درجه سانتی گراد) به مدت 15 و 60 دقیقه مورد ارزیابی قرار گرفتند. آزمایش دوم: انزال غلظ شده به حجم های مساوی تقسیم شد و با حجم برابر شیر در دو دمای 5 و 25 درجه سانتی گراد و شیر به همراه 7 % گلیسرول در دمای 5 درجه سانتی گراد مخلوط و پس 15 و 60 دقیقه انکوباسیون مورد بررسی قرار گرفتند.

نتایج

اسمولاریتی کم و به خصوص در دمای پایین تحرک اسپرم را به شدت تحت تاثیر قرار داد (p<0.05). افزایش دمای انکوباسیون اثرات مخرب اسمولاریتی پایین بر زنده مانی اسپرم را کاهش داد (p<0.05). اما کاهش تحرک اسپرم ناشی از اسمولاریتی پایین با افزایش دمای محیط حتی تا ا ساعت انکوباسیون بهبود نیافت (p>0.05). شیر زنده مانی و تحرک اسپرم را در دمای پایین محافظت نمود (p<0.05) و افزودن گلیسرول به شیر اثر بهبود دهنده ای بر انکوباسیون اسپرم در دماهای بالای صفر درجه سانتی گراد نداشت (p>0.05).

نتیجه گیری

محلول های ایزو و هیپر اسموتیک تحرک و زنده مانی اسپرم را دماهای 25 و 39 درجه سانتی گراد حفاظت می کنند و شیر در دمای 5 درجه سانتی گراد از اسپرم محافظت می نماید.

زبان:
انگلیسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p824060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!