تعیین تغییرات بافت مخاطی (پرز) روده باریک جوجه های گوشتی بر اثر فرم فیزیکی خوراک و سطوح مواد مغذی و انرژی قابل سوخت و ساز

چکیده:
به منظور تعیین تغییرات بافت مخاطی یا پرز روده باریک جوجه های گوشتی بر اثر فرم فیزیکی خوراک (پلت و آردی) و سطوح مواد مغذی و انرژی قابل سوخت و ساز، این تحقیق در موسسه تحقیقات علوم دامی کشوردر سال 1384 انجام گرفت. دراین آزمایش تعداد 800 قطعه جوجه خروس گوشتی سویه راس 308، در4 تیمار آزمایشی و 8 تکرار (25 قطعه در هر تکرار) در قالب طرح کاملا تصادفی، با روش فاکتوریل 2*2 (2 عامل شکل فیزیکی پلت و آردی خوراک و 2 سطح مواد مغذی و انرژی سوخت و ساز) استفاده شد. نتایج آزمایش نشان داد که خوراک پلت شده طول و عرض پرزها را در قسمت دئودنوم روده باریک به صورت معنی داری افزایش داد، ولی سطح مواد مغذی و انرژی قابل سوخت و ساز، تاثیر معنی داری در طول وعرض پرزها نشان نداد. در ژئوژنوم روده باریک، سطح بالاتر مواد مغذی و انرژی قابل سوخت و ساز، باعث افزایش طول پرز و سلول های جامی گردید. خوراک پلت در قسمت ایلئوم روده کوچک، عمق کریپ را کاهش و نسبت طول به عمق را افزایش داده و با افزایش سطوح مواد مغذی و انرژی قابل سوخت و ساز طول پرزها و سلول های جامی را افزایش و عرص پرزها را کاهش داده است. با توجه به نتایج به دست آمده از آزمایش خوراک پلت شده و سطح مواد مغذی و انرزی قابل سوخت و ساز، سبب مطلوب شدن هضم و جذب مواد مغذی خوراک مصرفی و تاثیر در بهبود عملکرد جوجه های گوشتی شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
427
لینک کوتاه:
magiran.com/p825001 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!