بررسی میزان انطباق چکیده مقاله های مجلات فارسی زبان دانشگاه علوم پزشکی تهران با استانداردهای ایزو 214 و دستورالعمل گروه ونکوور، در سال 1388

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
یکدستی و همسونگری ویژگی چکیده نویسی اصولی است. این مهم، بدون تبعیت از دستورالعمل ها و استانداردهای جهانی محقق نخواهد شد. هدف از این پژوهش بررسی میزان انطباق چکیده مقاله های مجلات فارسی زبان دانشگاه علوم پزشکی تهران با استانداردهای ایزو214 و دستورالعمل گروه ونکوور درسال 1388 است.
روش بررسی
روش پژوهش پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مجلات تمام متن فارسی زبان دارای چکیده انگلیسی دانشگاه علوم پزشکی تهران است که تا تاریخ انجام این پژوهش (30/11/1388) در وب سایت مجلات دانشگاه قابل ملاحظه بودند. تعداد 100 چکیده از مقاله های آخرین شماره این مجلات به عنوان نمونه، به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات دو لیست کنترل جداگانه، منعکس از استانداردهای ایزو214و دستورالعمل گروه ونکوور در بخش چکیده نویسی است که برای نمونه مورد نظر تکمیل شد.داده های بدست آمده بعد از ورود به رایانه و استفاده از نرم افزار Excel، SPSS و روش های آماری مناسب تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که میانگین میزان انطباق کلی چکیده ها با استانداردهای ایزو، 37/85 درصد(انحراف معیار93/24 درصد)، و با دستورالعمل های گروه ونکوور 44/84 درصد(انحراف معیار 36/24) است. چکیده ها در بخش «بیان یافته ها» بیشترین و در بخش«ارائه نتایج فرعی» کمترین میزان انطباق را با استانداردهای ایزو؛ و در بخش«وجود کلیدواژه» و «ذکر یافته ها» بیشترین و در بخش «برگرفته شدن کلیدواژه ها از سرعنوان های موضوعی پزشکی» کمترین میزان انطباق را با دستورالعمل های گروه ونکوور دارند.
بحث و نتیجه گیری
میزان انطباق چکیده های مورد بررسی، با استاندارد ایزو214 و دستورالعمل های گروه ونکوور در حد مطلوبی بوده و اختلاف زیادی با هم نداشتند. تبعیت بیشتر از استاندارد ایزو در بخش«ارائه نتایج فرعی» و دستورالعمل گروه ونکوور در بخش «برگرفته شدن کلیدواژه ها از سرعنوان های موضوعی پزشکی» لازم به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p828715 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!