تحلیل تصادفات جاده ای با رویکرد اقلیمی

چکیده:

طبق آمار موجود هر ساله هزاران نفر در تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده و یا معلول می گردند. عوامل متعددی ممکن است در بروز تصادفات نقش داشته باشند که از جمله این عوامل به مشکلات ناشی از طراحی هندسی جاده، شرایط محیطی و عوامل انسانی اشاره نمود. از میان عوامل محیطی که ایمنی و پایداری حمل و نقل را تحت تاثیر قرار می دهند می توان به نقش پدیده های اقلیمی همچون بارندگی، باد، دما، مه و گرد و غبار و رطوبت اشاره کرد.
محور اهواز- سوسنگرد به طول 55 کیلومتر جزء راه های اصلی می باشد که از طریق اهواز به شهرهای حمیدیه، سوسنگرد، هویزه و بستان مرتبط می شود. در این پژوهش تحلیل تصادفات جاده ای با نگرش اقلیمی و به منظور بررسی رابطه بین توزیع مکانی تصادفات و عناصر- پدیده های اقلیمی از جمله بارش، مه و گرد و غبار، دما و رطوبت و باد انجام گرفته است. به منظور بررسی نقش پدیده های اقلیمی در بروز تصادفات از داده های ساعتی ایستگاه های هواشناسی اهواز، آبادان، بستان و حمیدیه استفاده شده و وضعیت جوی لحظه وقوع تصادف از میان یابی این داده ها استخراج شده است. همچنین، اطلاعات مربوط به تصادفات جاده ای نیروی انتظامی نیز بدست آمده است. نقشه راه های جنوب غرب خوزستان با مقیاس 1:250000 به عنوان نقشه پایه انتخاب گردیده است.
با استفاده از این داده ها برای یک دوره سه ساله (1384-1386)، نقشه پراکندگی تصادفات در وضعیت های جوی متفاوت تهیه شده است. براساس نتایج حاصل از نقشه های احتمال خطر تصادفات به هنگام ریزش باران در کیلومترهای 9و16و21و22و25 کیلومتری، مه و گرد و غبار در کیلومترهای 10و29و35و49، ماکزیمم دما در کیلومترهای 20و25و35و 43و49، باد در کیلومترهای 10و21و22و43 و رطوبت در کیلومترهای 9و35و45و50، بیشترین احتمال خطر تصادف وجود دارد.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
92
لینک کوتاه:
magiran.com/p831286 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!