الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی هلیکوباکتر پیلوری در بیماران مبتلا به دیس پپسی مزمن در شمال شرق ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
افزایش مقاومت به آنتی بیوتیکها، باعث تفاوت روش های درمانی در مناطق مختلف شده است. این مطالعه به تعیین حساسیت هلیکوباکتر به چهار آنتی بیوتیک کلاریترومایسین، مترونیدازول، آموکسی سیلین و تتراسیکلین که معمولا در درمان ریشه کنی بکار می روند، بصورت آزمایشگاهی کمک می کند.
روش بررسی
بیماران با دیس پپسی مزمن که برای آندوسکوپی فوقانی به کلینیک ما ارجاع شده بودند وارد مطالعه شدند. از بین آنها کسانی که در دو هفته اخیر، آنتی بیوتیک و مهار کننده پمپ پروتون مصرف کرده بودند یا دچار بدخیمی بودند از مطالعه خارج شدند. هنگام آندوسکوپی، سه نمونه نسجی برای هیستولوژی، تست اوره آز سریع و کشت تهیه شد. پس از کشت مقاومت آنتی بیوتیکی بوسیله دو روش رقت آگار و انتشار دیسک بررسی شد.
یافته ها
از میان 185 بیمار، 124 نمونه (67%) با روش هیستولوژی مثبت شدند. در مطالعه ما حساسیت و ویژگی کشت در مقایسه با هیستولوژی، بترتیب 1/66% و 100% بود. مقاومت به کلاریترومایسین 1/17% مترونیدازول 6/64% و آموکسی سیلین 8/9% بود. هیچگونه مقاومتی به تتراسیکلین مشاهده نشد. مقاومت به مترونیدازول در بیماران جوانتر از 50 سال شایعتر بود (P=0/01). 64% نمونه های مقاوم به کلاریترومایسین، همزمان به مترونیدازول نیز مقاوم بودند.
نتیجه گیری
با توجه به مقاومت بالای هلیکوباکتر پیلوری به مترونیدازول، خصوصا در بیماران جوان، طبق مطالعه آزمایشگاهی ما، این دارو بعنوان خط اول درمانی توصیه نمی شود. پیشنهاد می شود؛ در شکست درمانی با رژیم کلاریترومایسین، کشت و حساسیت میکروبی انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p831743 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!