بهسازی اتصالات صلب فولادی متداول از طریق کاهش مقطع بال

پیام:
چکیده:
در زلزله های اخیر اتصالات بسیاری از سازه های فولادی که دارای سیستم مقاوم قاب خمشی بودند دچار شکستگی ترد در جوش اتصالات تیر و ستون شدهاست. بر اثر تحقیقات مشخصساخت که بیشتر آسیبها بهعلت ترک خوردگی جوش بین بال پایینی تیر و ورق بال ستون ایجاد شده و بال بالایی بهعلت اثر اندرکنشی دال بتنی کف از خود مقاومت نشان دادهاست. برای جلوگیری از ترک خوردگی جوش و در نتیجه شکست ترد اتصال، از روش های مختلف مقاوم سازی یا بهسازی میتوان بهرهبرد. با توجه به این نکته که بال بالایی تیر در داخل بتن کف قرار دارد و برداشتن دال کف از دیدگاه هزینه و مسائل اجرایی مشکلاست، اجرای طرح مقاومسازی در بال پایینی تیر میتواند بهترین گزینه جایگزین باشد. یکی از این اتصالات با مقطع) RBS روش ها برش بال پایینی تیر در مقطع خاص است. شکل برش مانند اتصالات کاهش یافته بال تیر) با برش شعاعی است و با این کار، اتصال، از حالت اتصال صلب معمولی به نوعی اتصال شکلپذیرتر تبدیل می شود که توانایی تحمل چرخش پلاستیک بیشتری را داشته وشکل پذیری سازه در مجموع افزایش می یابد. با توجه به تاثیر بسیار زیاد مقاومت چشمه اتصال در رفتار لرزهای و شکلپذیری اتصال، بررسی تاثیر این روش بر چشمه اتصال ضروری بهنظر میرسد. بررسی های انجام شده مشخص در بال پایینی تیر، باعث افزایش 30 % در میزان چرخش پلاستیک تیر میشود. RBS ساخت که ایجاد اتصال همچنین نیروی واردشونده بر چشمه اتصال (با توجه به مقاومت چشمه اتصال) کاهش می یابد که در نتیجه باعث کاهش 52 % در میزان چرخش پلاستیک در چشمه اتصال میشود. در این مقاله همچنین میزان تلف ANSYS انرژی تیر در دو حالت قبل و بعد از بهسازی مطالعه شدهاست. برای انجام تحلیلها از نرم افزار استفاده شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p832629 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!