ارزیابی ریسک های فرآیندهای بخش اورژانس مجتمع آموزشی- درمانی حضرت رسول اکرم (ص) با روش «تحلیل حالات و اثرات خطا»

پیام:
چکیده:
مقدمه

با توجه به طبقه بندی بخش اورژانس جزء مناطق با ریسک بالای خطاها در بیمارستان، خطاهای 6 فرآیند مشکل دار در بخش اورژانس مجتمع آموزشی- درمانی حضرت رسول اکرم (ص)، با استفاده از روش تحلیل حالات و اثرات خطا (FMEA) به عنوان یکی از تکنیک های مدیریت ریسک و به منظور افزایش ایمنی بیماران، شناسایی، ارزیابی، اولویت بندی و تحلیل شده است.

روش کار

پژوهش از نوع توصیفی بود که به روش کمی- کیفی، حالات و اثرات خطا را مورد تحلیل قرار داد. روش تحلیل حالات و اثرات خطا یک روش تیم محور، سیستماتیک و آینده نگر است که جهت پیشگیری از مشکلات مربوط به فرآیند تولیدی یا خدماتی قبل از وقوع آن بکار می رود. همچنین برای ریشه یابی علل خطاهای مورد تحلیل، از مدل طبقه بندی آیندهوون (ECM) استفاده گردید.

یافته ها

به کمک روش FMEA، 51 حالت خطای بالقوه در 6 فرآیند منتخب اورژانس، شناسایی و ارزیابی گردید. سپس با تعیین قابلیت اطمینان 75%، مجموعا 16 حالت خطا با 250 RPN 3 به عنوان خطاهای با ریسک غیر قابل قبول شناسایی و علل ریشه ای آنها براساس مدل ECM طبقه بندی شدند.

نتیجه گیری

مطابق با یافته های این پژوهش، روش آینده نگر FMEA برای شناسایی و اولویت بندی نقاط قابل بهبود یک فرآیند در حال اجرا در یک بخش پرمشغله و پیچیده نظیر بخش اورژانس، از کارآیی و اثربخشی بالایی برخوردار است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
165
لینک کوتاه:
magiran.com/p833329 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!