بررسی اثرسایلنیزاسیون بر استحکام باند برشی پستهای FRC با عاج دندان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
Debonding یکی از علل شایعfailure پستهای کامپوزیتی تقویت شده با فایبر (FRC) است و به همین علت استحکام باند بین عاج ریشه و پست FRC موضوع بسیاری از تحقیقات بوده است. هدف از انجام این تحقیق، تعیین اثر سایلن بر استحکام باند برشی پستهای FRC با عاج دندان در بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد در سال 88-1387 می باشد.
مواد و روش ها
تحقیق با طراحی تجربی روی تعداد ریشه 40 عدد دندان سانترال پس از آماده سازی اندودونتیک با استفاده از سمان رزینی دوال کیورPanavia F2.0 سمان انجام گرفت: گروه 1:Glassix + Silane primer گروه 2: Glassix گروه 3:Matchpost + Silane primer گروه 4Matchpost: . سپس ریشه ها برش خورده و سه قطعه 2 میلیمتری از یک سوم های کرونالی میانی و اپیکالی به دست آمدند. تست Push-outبا استفاده از دستگاهZwick Roell Z020 با سرعت Cross Head 0.5mm/Min انجام شده و در نهایت Mode of Failure نمونه ها با استریو میکروسکوپ مشخص شد و آزمون ANOVA مورد قضاونت آماری قرار گرفت.
یافته ها
تحقیق روی 40 نمونه و در سه مقطع هر دندان انجام گرفت. میزان استحکام باند برشی در گروه های مختلف به لحاظ آماری معنی دار نبود (p<0.4)، میزان استحکام باید در مقطع اپیکال بیشتر از مقاطع میدل و کرونال بود (p<0.05).
نتیجه گیری
به نظر می رسد که در سه مقطع، به کار بردن سایلن صرف نظر از نوع پست تاثیری روی استحکام باند ندارد و میزان استحکام اپیمال بیشتر از دو مقطع دیگر است و تمام شکست ها از نوع Admixed و یا ادهزیو خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p833400 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!