بررسی تاثیر چای و قهوه بر میزان تغییر رنگ دندان های رزین کامپوزیتی Glamour و آکریلیک مصنوعی Ideal dent

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در پروتز متحرک دندانهای مصنوعی نقش مهمی در زیبایی ظاهری دارند، برای حفظ زیبایی ظاهری ثبات رنگ یکی از فاکتورهای اساسی است. با توجه به گزارشات متفاوتاز تاثیر نوشیدنی ها بر تغییرات رنگ دندان مصنوعی و به منظور تعیین تاثیر چای و قهوه بر روی ثبات رنگ دندان رزینی کامپوزیتی مارکGlamour و دندان آکریلیک مصنوعی Ideal dent این تحقیق انجام گرفت.
مواد وروش ها
در این بررسی تجربی،آزمایشگاهی که بر روی 36 نمونه انجام گرفت، نمونه ها از سانترال راست بالا بودند. از این میان18 عدد دندان رزینی کامپوزیتی مارک Glamourبا شماره سایز I13 و رنگA1 و 18 عدد دندان آکریلیک مصنوعی مارک Ideal dent با شماره سایز I18 و رنگ A1می باشند که درون محلول های رنگ زای چای و قهوه به عنوان گروه مورد و درون آب مقطر به عنوان گروه شاهد قرار گرفتند. تغییرات رنگ E)∆ (قبل از یک ماه قرار گرفتن نمونه ها درون محلول ها، بوسیله دستگاه اسپکتروفتومتر و طبق سیستم CIE lab مورد ارزیابی قرار گرفت و برای تعیین میزان تغییررنگ ثبت شده توسط دستگاه با محیط کلینیکی اطلاعات به واحد های NBSاز طریق معادله 0/92 × NBS units: ∆Eتبدیل شدند. تجزیه و تحلیل آماری توسط تست آماری ANOVA صورت گرفت.
یافته ها
تحقیق روی تعداد 36 نمونه شامل 18 نمونه دندان رزینی کامپوزیت و 18 نمونه اکریلیک انجام گرفت. در مورد درمارک Glamour همه نمونه ها از لحاظ آماری اختلاف معنی داری وجود داشت. (p<0.05).ولی در مارک Ideal dent این تغییر رنگ مشاهده نشد. (P<0.6)
نتیجه گیری
تغییر رنگ دندان مصنوعی glamoure ایجاد می شود و این تغییر رنگ تا حد مجاز قابل قبول کلینیکی است ولی تغییر رنگ ideal dent متاثر از چای و قهوه وجود ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
58
لینک کوتاه:
magiran.com/p833427 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!