مقایسه تاثیر خمیردندانهای سفیدکننده Crest و پونه در جلوگیری از تشکیل رنگیزه دندانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
خمیردندانهای سفید کننده متعددی جهت از بین بردن رنگیزه های خارجی دندان معرفی شده اند به علت وجود کاستی ها در تحقیقات قبلی این مطالعه با هدف مقایسه دو خمیر دندان سفید کننده Crest و پونه در جلو گیری از تشکیل رنگیزه دندانی در بیماران مراجعه کننده به مرکز دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال 1387 می باشد.
مواد و روش ها
در یک مطالعه clinical trial، cross over، double blind از 25 داوطلب پس از جرم گیری و پروفیلاکسی خواسته در طی یک دوره 4 روزه از کلیه اعمال بهداشتی دهان اجتناب نمایند و تنها به استفاده از دهان شویه ها طبق برنامه مقرر اکتفا کنند. دهان شویه ها شامل کلرهگزیدین 2/. درصد، چای، محلول تهیه شده از خمیر دندان های سفید کنندهCrest و پونه بود. از ساعت 9 الی 16 دو دهانشویه اول هر ساعت به مدت یک دقیقه و در ساعات 9 و 16 قبل از استفاده از این دهانشویه ها از محلول خمیردندان آزمایشی را به مدت 2 دقیقه دهانشویه نمایند. میزان رنگیزه براساس ایندکس Lobene، در روز پنجم ثبت گردید و پس از نه روز wash out، برنامه مقرر با محلول خمیر دندان دیگر و در نهایت با محلول خمیر دندان شاهد انجام گرفت. داده ها در هر مرحله استخراج و ثبت گردید. جهت بررسی از آزمون کروسکال والیس استفاده گردید.
یافته ها
تفاوت معنی داری بین خمیر دندان سفید کننده Crest و خمیردندان شاهد (معمولی پونه) ملاحظه گردید(001/0 >p) در حالی که این تفاوت بین خمیر دندان سفید کننده پونه و خمیر دندان شاهد دیده نشد. تفاوت در کاهش رنگیزه بین دو خمیر دندان سفید کننده Crest و سفید کننده پونه نیز معنی دار بود(001/0 >p).
نتیجه گیری
به نظر می رسد که خمیر دندان سفید کننده Crest در مقایسه باخمیر دندان سفید کننده پونه در کاهش رنگیزه های دندانی تاثیر بیشتری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p833449 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!