بررسی فازهای کریستالی سطحی و زیست سازگاری بافت همبند موش صحرائی بعد از در معرض قرارگیری به Mineral Trioxide Aggregate

چکیده:
سابقه و هدف

پر کردن سه بعدی کانال ریشه جهت حفظ سلامت و یا دستیابی به رژنراسیون یا ترمیم بافتهای پری اپیکال از اهداف اصلی درمانهای ریشه است. مواد پر کننده انتهای ریشه در موارد متعددی جهت حصول به اهداف بالا مورد استفاده قرار می گیرد. از مواد رایج پرکننده انتهای ریشه می توان بهMineral Trioxide Aggregate اشاره کرد که نوع خارجی آن ماده ای گران قیمت بوده ولی نوع ساخت داخل آن قیمت پایین تری دارد. هدف از این مطالعه بررسی واکنش بافت همبند به MTA سفید خارجی و ساخت داخل بودو همچنین تعیین فازهای کریستالی سطحی آن با روش آزمایش تفرق اشعه ایکس (XRD) بود.

مواد و روش ها

40 موش صحرایی به 5 گروه 8 تایی تقسیم شدند. لوله های پی اتیلن پر شده با MTA سفید خارجی و ساخت داخل و لوله های خالی به عنوان کنترل در بافت همبند زیر جلدی کاشته شد. نمونه ها پس از 7 و 14 و 30 و 60 و 90 روز مورد بررسی هستیولوژیک قرار گرفتند و بدین صورت گروه بندی شدند. صفر، بدون سلول التهابی، بدون واکنش. یک، کمتر از 25 سلول التهابی، واکنش خفیف. دو، 25 الی 125 سلول التهابی، واکنش متوسط. سه، بیش از 125 سلول التهابی، واکنش شدید، از تست آماری Kruskal-Wallis برای بررسی تفاوت های آماری در سطح معنی داری 05/0< p استفاده شد. و سپس نمونه ها برای آنالیز تفرق اشعه ایکس وآنالیز فازی تحت آزمایش(ایکس ار دی) در محدوده تفرق 140-20 درجه قرارگرفتند.

یافته ها

به طور کلی واکنش التهابی با گذشت زمان در تمامی گروه ها کاهش یافت و همچنین با بررسی پیکهای موجود در هیستوگرام پی به ساخت لایه متفاوت از زیر پایه (از جنس کلسیم و فسفاتی) برده شده. گروه های آزمایشی در مقطع زمانی 7 روز التهاب متوسط تا شدید داشتند که با گروه کنترل که التهاب خفیف تا متوسط داشت، اختلاف آماری معنی داری داشت (04/0 = p). بین گروه های آزمایشی و گروه کنترل در مقطع زمانی 14، 30، 60 و 90 که همگی التهاب متوسط تا خفیف نشان دادند، اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد (05/0 p>). گروه های آزمایشی در مقاطع زمانی از لحاظ ساختمان کریستالی با گروه کنترل، اختلاف فازی معنی داری داشت ولی بین گروه های آزمایشی اختلاف فازی معنی دار نبود.

نتیجه گیری

واکنش التهابی بافت همبند زیر جلدی موش به MTA سفید خارجی و ایرانی یکسان است و MTA در صورت در معرض قرارگیری با سیستم های بیولوژیک دچار تغییرات کریستالوگرافی شده که ممکن است منتج به تغییرات خواص فیزیکی و شیمیایی آن گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p833593 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!