بررسی تاثیر دو طرح تراش Shoulder و heavy chamfer بر تطابق لبه ای رتوریشن های تمام سرامیک IPS e.max press به صورت in-vitro

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

میزانmarginal gap در رستوریشن های تمام سرامیک در موفقیت این روکش ها اهمیت تعیین کننده ای دارد و با توجه به این که طرح تراش مارجین می تواند بر تطابق لبه ای تاثیر گذار باشد، هدف از این تحقیق مقایسه ی دو نوع طرح تراشshoulder و heavy chamfer بر تطابق لبه ای رستوریشن های تمام سرامیک IPS e.max Press ((Ivoclar vivadent، schaan، Liechtenstein در شرایط In vitro می باشد.

مواد و روش ها

این تحقیق به روش single blind experimental و به صورت In vitro انجام شد. در این تحقیق یک دای استاندارد برنجی به عنوان مدل آزمایشگاهی با ابعاد mm 7 طول و mm 5 قطر تهیه شد و بطور استاندارد تراش داده شد، به طوری که خط انتهای آن در یک نیمه شامل mm 1تراش shoulder 90درجه و در نیمه دیگر mm 1تراش heavy chamfer بود و دیواره ها با زاویه 10 درجه تیپر شدند. (5 درجه هردر دیواره) و سپس 10 روکش از جنس IPS e.max Press ساخته شد و بعد از سمنت کردن در جهت باکولینگوالی grinding آن ها صورت گرفت و زیر میکروسکوپ الکترونی میزان gap در ناحیه مارجین ها(shoulder - heavy chamfer) اندازه گیری شد، سپس داده ها به کمک آزمون T-test مورد ارزیابی آماری قرار گرفت.

یافته ها

تفاوت میزان marginal gap بین دو طرح تراش به لحاظ آماری معنادار بود. (05/0 P<)میزان gap در تراش shoulder 904/1 ±42/ 16 میکرون و در تراشheavy chamfer 054/1± 19 میکرون بود.

نتیجه گیری

طرح تراشshoulder، marginal fitness بهتری را نسبت به تراش heavy chamfer در روکش های تمام سرامیک ایجاد می کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
67
لینک کوتاه:
magiran.com/p833607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!