مقایسه دقت دستگاه های رادیوگرافی پانورامیک و توموگرافی اسپیرال در تعیین موقعیت کانال دندانی تحتانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در اعمال جراحی دقیق (مانند جراحی های ایمپلنت های دندانی) تعیین موقعیت دقیق کانال دندانی تحتانی برای اجتناب از آسیب های وارده به اعصاب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر، ارزیابی و مقایسه دستگاه های رادیوگرافی پانورامیک و توموگرافی اسپیرال در تعیین موقعیت کانال دندانی تحتانی می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه بعد از علامت گذاری نمونه ها توسط گوتاپرکا، رادیوگرافی پانورامیک توسط دستگاهOdonto Rama 2000 ساخت کارخانه Traphy فرانسه و توموگرافی اسپیرال در سه ناحیه متفاوت در سگمنت خلفی هر مندیبل(دیستال منتال فورامن) توسط دستگاه Cranex Tome multifunctional X-Ray ساخت کارخانه فنلاند انجام گرفت. سپس ماندیبل ها از این سه ناحیه توسط دریل مخصوص برش خورده اند. اندازه گیری ها بر روی 36 ناحیه در رادیوگرافی پانورامیک(A،B)، توموگرام (A''، B'')و مندیبل خشک(A''،B'') برای تک تک نمونه ها صورت گرفت.
یافته ها
در مطالعه حاضر، اندازه گیری فواصل بر روی 36 ناحیه انجام گرفت که میانگین میزان قدر مطلق خطا در روش رادیوگرافی پانورامیک 9/3mm (SD=1.57) و در توموگرافی اسپیرال 21/0mm (SD=0.21) به دست آمد. در رادیوگرافی پانورامیک تنها 4/16 % نمونه ها در محدوده قابل قبول 5/0+_mm و 4/41% نمونه ها در محدوده قابل قبول 1+_mm قرار گرفته اند. این در حالی است که در تکنیک توموگرافی اسپیرال 6/94% نمونه ها در محدوده قابل قبول 5/0+_mm و 3/97 % نمونه ها در محدوده قابل قبول 1+_mm قرار گرفته اند. میزان ضریب Reliability در رادیوگرافی پانورامیک 3/69% (ICC=0.6932) و در توموگرافی اسپیرال 8/99% (ICC=0.9982) شد که آزمون Paired T-test نشان داد که این تفاوت به لحاظ آماری معنی دار است.(K=0.516) (P<0.001) یعنی در توموگرافی اسپیرال به طور معنی داری این دو اندازه یکسان بوده است.
نتیجه گیری
توموگرافی اسپیرال با دستگاه Cranex Tome Multifunctional unit بسیار بهتر از رادیوگرافی پانورامیک، اطلاعات دقیق و جزئیات کافی در طرح ریزی درمان پیش از جراحی های ایمپلنت در ناحیه خلفی ماندیبل را فراهم می کند که به کارگیری این روش برای جراحان و متخصصین لثه و پروتزهای دندانی توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
42
لینک کوتاه:
magiran.com/p833623 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!