بررسی رابطه دیابت تیپ II و ضایعات مخاط زبان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
نظر به شیوع ضایعات مخاط دهان و اهمیت اتیولوژیک آن و گزارشات متفاوت از نقش بیماری های زمینه ای از جمله دیابت تیپ II با بروز آن و به منظور تعیین رابطه ابتلا به دیابت تیپ II و عدم آن (گروه شاهد) با بروز ضایعات مخاط زبان، این تحقیق روی مراجعین مرکز غدد علوم پزشکی ایران انجام گرفت.
مواد و روش ها
تحقیق با طراحی Historical –cohort و با استفاده از ابزارهای مشاهده، معاینه بالینی، تکمیل فرم اطلاعاتی و بررسی پرونده پزشکی روی تعداد 50 بیمار مبتلا به دیابت تیپ II و 50 نفر گروه شاهد آنها که از نظر سن، جنس، مصرف سیگار، استفاده از پروتز متحرک و وضعیت بهداشت دهان با هم مشابه سازی شدند، انجام گرفت. هیچکدام از افراد گروه مورد و شاهد سابقه آنمی فقر آهن، کمبود ویتامین B12 و رادیوتراپی نداشتند. نمونه گیری به صورت مبتنی بر هدف انجام شد. ضایعات دهانی شامل خشکی دهان، زبان جغرافیایی، زبان برهنه، پچ دپاپیه قرمز، زخم تروماتیک زبان، برفک، مدیان رومبوئید گلوسایتیس و شکایت سوزش زبان بررسی و در فرم اطلاعاتی ثبت گردید. پس از کنترل مشابهت داده های مربوط به دو گروه مورد و شاهد میزان فراوانی هر یک از ضایعات مخاط زبان با آمارهای کادو و یا دقیق فیشر مورد قضاوت آماری قرار گرفت و R.R(Relative Risk) دیابت تیپ II با فراوانی هر یک از ضایعات مخاط زبان در نمونه ها تعیین و میزان واقعی آن در جامعه برآورد گردید.
یافته ها
در تحقیق حاضر از میان 50 نفر گروه مورد 27 نفر (54%) ضایعات مخاط زبان داشتند، در حالی که فقط 5 نفر (10%) از افراد گروه شاهد دچار ضایعات مخاط زبان بودند. ضایعات یافت شده عبارت بودند از: خشکی دهان در 30 فرد گروه مورد (60%) و 12 نفر از گروه شاهد (24%) سوزش زبان در 9 فرد گروه مورد (18%) و 3 نفر از گروه شاهد (6%) زبان جغرافیایی در 4 نفر از گروه مورد (8%) و در 1 نفر از گروه شاهد (2%)زخم تروماتیک زبان در 6 نفر از گروه مورد (12%)و در 3 نفر از گروه شاهد (6%)، پچ دپاپیه قرمز در 7 نفر از گروه مورد (14%)و 1 نفر از گروه شاهد (2%)، زبان برهنه در 4 نفر از گروه مورد (8%)، برفک در 2 نفر از گروه مورد (4%) و مدیان رومبوئید گلوسایتیس در 1 نفر از گروه مورد (2%) یافت شد.
نتیجه گیری
با توجه به معنی دار بودن اختلاف فراوانی ضایعات مخاط زبان در دو گروه مورد و شاهد (000001/0P<) می توان به ضایعات مخاط دهان بیماران دیابتیک توجه بیشتری نمود و در کشف دیابت و معرفی بیماران به پزشک مفید بود و با آموزش روش های رعایت بهداشت دهان و تغذیه در جهت پیشگیری از بروز این عوارض گام برداشت. توصیه ها : بررسی با حجم نمونه بیشتر و در سایر مراکز بیماری های غدد در سطح کشور در جهت افزایش تعمیم پذیری نتیجه و مقایسه یافته ها توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
48
لینک کوتاه:
magiran.com/p833798 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!