بررسی اثر رطوبت بر تغییرات ابعادی آکریل دوالی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بازسازی تاج با کمک گرفتن از ساختار ریشه جزو درمانهای رایج دندانپزشکی است. با وجود گسترش روزافزون استفاده از پست های پیش ساخته فلزی و یا تقویت شده با الیاف، هنوز مواردی وجود دارد که استفاده از پست های ریختگی ارجحیت دارند. آکریل دورالی یکی از دقیق ترین و رایج ترین مواد جهت ساخت الگوهای پست درون کانال آماده شده دندان به شمار می رود. از آنجا که تغییرات ابعادی آکریل پس از سخت شدن آن یکی از مهمترین مشکلات دندانپزشکان هنگام کار با انواع آکریل است در این مطالعه به بررسی تاثیر رطوبت بر تغییرات ابعادی آکریل دورالی پرداخته شده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه به روش تجربی با استفاده از یک قالب فلزی از جنس برنج آبکاری شده، تعداد 60 عدد الگوی آکریل دورالی به شکل استوانه هایی به قطر mm 10 و ارتفاع mm 12 تهیه و پس از کدگذاری به صورت تصادفی در دو گروه 30 تایی (گروه کنترل و گروه آزمایش) قرار گرفتند. حجم، ابعاد (قطر و طول) و وزن نمونه ها به ترتیب به وسیله دیلاتومتر، کولیس دیجیتالی و ترازوی دیجیتالی با دقت gr0001/0 اندازه گیری شد. نمونه های گروه کنترل در محیط خشک و نمونه های گروه آزمایش در آب مقطر دیونیزه به مدت 7 روز نگهداری شدند. پس از گذشت این مدت مجددا حجم، ابعاد و وزن نمونه ها اندازه گیری گردید جهت به حداقل رساندن خطا در مطالعه هر کدام از فاکتورهای موردنظر 6 بار توسط محققین اندازه گیری شدند. اطلاعات بدست آمده براساس آزمون های Paried t.test و student t.test تجزیه و تحلیل آماری گردیدند.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد که حجم و ابعاد آکریل دورالی در محیط خشک کاهش می یابد. کاهش حجم، طول و قطر نمونه ها در سطح کمتر از 05/0 معنی دار بود. در محیط مرطوب حجم و ابعاد و وزن آکریل دورالی بطور معنی داری افزایش یافته بودند (05/0> p). همچنین مشخص شد که در محیط خشک وزن آکریل دورالی اندکی افزایش میابد اما این تغییراز نظر آماری معنی دار نبود (05/0< p).
نتیجه گیری
بر پایه نتایج حاصله از مطالعه حاضر با توجه به جذب آب و افزایش حجم و ابعاد نمونه آکریل دورالی در محیط مرطوب به نظر می رسد که الگوهای پست و کور ساخته شده با دورالی بهتر است که به صورت خشک به لابرتوار ارسال شوند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p833799 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!