مقایسه فایلهای چرخشی K3 و ProTaper درالگوی آماده سازی کانالهای خمیده بلوکهای رزینی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
شکل دهی کانال جنبه مهمی از درمانهای اندودانتیکس است.تحقیقات نشان داده است که فایلهای چرخشی نیکل تیتانیوم بطور موثری کانالهایی با تقارب مناسب جهت پرکردن، با کمترین خطر جابجائی کانال اولیه، ایجاد می کنند. هدف از این تحقیق مقایسه فایلهای چرخشی K3 و ProTaper در آماده سازی کانالهای خمیده بلوکهای رزینی در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی85-1384 بود.
مواد و روش ها
در این تحقیق تجربی 24 عدد بلوک رزینی با خمیدگی 45 درجه و شعاع 13 میلی متر بطور تصادفی به دو گروه 12 تائی تقسیم شدند. آنگاه تصاویر اولیه هر یک از نمونه ها در موقعیت ثابتی توسط دستگاه اسکنر ثبت شد.آماده سازی برای دو گروه K3 و ProTaper مطابق دستور کارخانه های سازنده انجام شد. بعد از آماده سازی مجددا تصاویرهر یک ازنمونه ها توسط Scanner در همان موقعیت ثابت و از پیش تعیین شده تهیه گشت.تصاویر اولیه و ثانویه کانالها با استفاده از تطابق شاخصهای ایجاد شده روی بلوک و با کمک نرم افزار فتوشاپ روی هم منطبق شده و میزان برداشت رزین در 5 نقطه مختلف از طول کانال انجام شد. اطلاعات بدست آمده توسط برنامه آماری ANOVA وT-Test مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که دو گروه K3 وProTaper جز در دیواره خارجی در ناحیه مدخل کانال که میزان برداشت در گروه ProTaper بیشتر بود، اختلاف معنی دار با یکدیگر نداشتند(P>0.05). هر دو گروه بطور معنی دار برداشت بیشتری از دیواره خارجی نسبت به دیواره داخلی در ناحیه مدخل کانال داشتند(P<0.0001).در نواحی حد فاصل بین مدخل و شروع خمیدگی وشروع خمیدگی کانال هر دو سیستم بطور معنی دار برداشت بیشتری از دیواره داخلی کانال نسبت به دیواره خارجی داشتند ولی این تفاوت فقط در ناحیه شروع خمیدگی معنی دار بود (P<0.0001). در ناحیه قله خمیدگی کانال هر دو گروه برداشت بیشتری از دیواره خارجی کانال داشتند ولی این تفاوت فقط برای گروه ProTaper معنی دار بود.در ناحیه انتهای کانال اختلاف معنی دار بین دو گروه دیده نشد وهر دو گروه برداشت نسبتا یکنواختی انجام دادند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج بدست آمده الگوی آماده سازی در هر دو سیستم بجز در ناحیه شروع خمیدگی مناسب و ایده آل بود. در ناحیه مدخل کانال هر دوگروه بخوبی و بطور معنی دار برداشت بیشتری از دیواره خارجی کانال داشتند لذا احتمال ضعیف تر شدن نواحی فورکا با آنها کاهش می یابد.هر دو گروه در ناحیه شروع خمیدگی با برداشت بیشتر از دیواره داخلی،این ناحیه را مورد تهاجم قرار دادند. در عین حال در ناحیه قله خمیدگی هردو گروه بخوبی از دیواره خارجی کانال بیشتر برداشت نمودند و آماده سازی قسمت اپیکالی نیز نسبتا یکنواخت بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p833800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!