بررسی اثر کاربرد کامپوزیت و کامپوزیت تقویت شده با فیبربرمقاومت به شکست دندانهای قدامیReattachment شده

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
یکی از شایعترین مشکلات دندانپزشکی شکستگی تاج می باشد که محققین و دانشمندان به دنبال بهترین و مناسب ترین روش می باشند که مقاومت به شکستی نزدیک یا برابربا دندان سالم داشته باشد. در این مطالعه اثر کاربرد کامپوزیت و کامپوزیت تقویت شده با فیبر بر مقاومت به شکست دندانهای قدامی Reattachmentشده بررسی می گردد.
مواد و روش ها
از بین40 دندان اینسایزور مندیبولار، 30دندان با سایز مشابه بوسیله دیسک در 4 میلیمتر پایینتر از لبه اینسایزال بریده شدندو توسط کامپوزیت flowable دوباره به هم چسبانده شدند و نمونه ها به صورت تصادفی به سه گروه تقسیم شدند. در گروه اول هیچ گونه تراش اضافی صورت نگرفت(FC).در گروه دوم شیار ایجاد شده در سمت لینگوال به عمق 3/0 و عرض 2میلیمتر توسط کامپوزیت پر شد(C).در گروه سوم نیز شیار ایجاد شده توسط کامپوزیت تقویت شده با فیبر کامپوزیتی پرشد (FRC). گروه های مورد مطالعه به همراه دندانهای گروه شاهد در اکریل خودپخت مانت شدند.سپس توسط دستگاه ZWICK با سرعت تیغه 5/0 میلیمتر بر دقیقه تحت زاویه 135 درجه بر mm2 پایینتر از لبه اینسایزال نیرو وارد شد تا دندانها بشکنند. داده ها توسط روش اماری ANOVA بررسی شدند.
یافته ها
مقاومت به شکست در دندانهای دوباره چسبانده شده با فیبر کامپوزیتی،گروه شاهد، کامپوزیت Flowable ونوار کامپوزیتی در لینگوال به ترتیب عبارتند از: 15/199 69/ 495، 14/147 85/438، 51/210 54/426، 70/158 58/ 416. از نظر آماری هیچ تفاوت معنی داری بین سه گروه مورد مطالعه با گروه شاهد وجود نداشت (p>0/05).
نتیجه گیری
به دلیل نزدیک بودن مقاومت به شکست هر سه روش مورد مطالعه به مقاومت به شکست دندان امکان استفاده از هر سه روش بر حسب شرایط بیمار و و ضعیت دندان وجود دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p833803 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!