بررسی تاثیر لیزر کم توان 980 نانومتر بر اختلالات گیجگاهی فکی (TMD)

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به شیوع TMD و عوارض شناخته شده آن و نظر به مشکلات فعلی درمان در این بیماران٬ وجود گزارشات مبنی بر تاثیر لیزر کم توان بر TMDکه در برخی موارد تناقض وجود دارد و به منظور تعیین تاثیر و یا عدم تاثیر (گروه شاهد) لیزر کم توان 980 نانومتر(مادون قرمز)، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر لیزر کم توان 980 نانومتر بر TMD انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
مطالعه با طراحی کارآزمایی بالینی یک سوکور روی 48 بیمار TMDانجام گرفت. بیماران بطور تصادفی در دو گروه مورد و کنترل مورد مطالعه قرار گرفتند در گروه مورد لیزر 980 نانومتر با فرکانس Hz80 و دوز تابشی 6 ژول درtrigger zone عضلات تابش شد و در گروه کنترل همین لیزر به صورت خاموش تابش شد. تاثیر لیزر بر شدت درد و صدای مفصلی در دو گروه مورد و کنترل مورد بررسی قرار گرفتند. با توجه به ماهیت اسمی متغیر وابسته صدای مفصلی در دو گروه مورد و کنترل از آزمون Chi- Square و از Mann-U-Whitney test جهت مقایسه میزان درد استفاده شد.
یافته ها
میزان درد در گروه کنترل 84/1 ± 4/4 و در گروه مورد 36/1± 4/2 بود (1 00/0 P<). وجود صدای مفصلی در گروه کنترل 3/76 درصد و در گروه مورد 1/23 درصد بود.اختلاف بین دو گروه معنی دار بود. (1 00/0 P<)نتیجه گیری و توصیه ها : درمان با لیزر کم توان 980 نانومتر مادون قرمز در درمان TMD موثر است و بهبودی در میزان درد وکاهش صدای مفصلی قابل توجه بوده است.بکارگیری آن در درمانTMD توصیه میشود.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p833809 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!