مقایسه آزمایشگاهی فایل های Liberator و K-FlexoFile در میزان برداشت عاج از دیواره های کانال

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
تحقیقات نشان داده اند که فایل های چرخشی در مقایسه با فایل های دستی می توانند تقارب مناسبی برای کانالهاجهت پرکردن با کمترین احتمال خطر جابجایی ایجاد کنند. هدف از این تحقیق مقایسه فایل های K-FlexoFile وLiberator در میزان برداشت عاج از دیواره های کانال مزیولینگوال مولرهای اول فک پایین خارج شده از دهان بود.
مواد و روش ها
در این تحقیق تجربی تصاویر اولیه ریشه مزیال 40 دندان مولراول فک پایین خارج شده از دهان توسط دستگاه CT Scan در مقاطع 2، 5/4 و 7 میلی متری نوک اپکس تهیه شد. نمونه ها به دو گروهF و L تقسیم گشتند. گروهF توسط فایل های K-FlexoFile و گروهL توسط فایل های Liberator آماده سازی گردیدند. تصاویر پس از آماده سازی از همان مقاطع تهیه شد. میزان برداشت عاج توسط آنالیز آماری ANOVA و آزمون t-test مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
در مقطع تاجی، گروه F بیشترین برداشت را از دیواره دیستوباکال (7 17/0میلی متر) وکمترین را از دیواره مزیال (7 10/0میلی متر) با اختلاف معنی دار داشت (005/0p<). گروه L بیشترین برداشت را از دیواره دیستال (7 18/0میلی متر) داشت و اختلاف آن با میزان برداشت از دیواره های مزیال (4 09/0میلی متر) و لینگوال معنی دار بود. در مقطع میانی، در گروه F بیشترین برداشت از دیواره لینگوال بودو با دیواره های مزیال ودیستوباکال اختلاف معنی داری داشت (05/0(p<. ولی در گروه L اختلاف معنی داری در میزان برداشت از دیواره ها وجود نداشت.در مقطع اپیکالی، بیشترین برداشت در دو گروه LوF از دیواره های لینگوال ومزیال صورت گرفت و بطور کلی میزان برداشت عاج در دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشت (05/0p>).
نتیجه گیری
میزان برداشت عاج در دو گروه تفاوت آماری معنی داری نداشت و هر دو گروه بخصوص Liberator در مقطع تاجی نواحی خطر را مورد تهاجم قرار دادند. در مقاطع میانی واپیکالی هر دو گروه بخوبی بیشترین برداشت را از دیواره ضخیم لینگوال انجام داده و الگوی آماده سازی خوبی را ارائه نمودند. با توجه به آنکه زمان آماده سازی بافایل های Liberator به طور معنی داری کمتر از فایلهای K-FlexoFile بود (0001/0P>) لذا استفاده از این فایلها توصیه می- گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p833811 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!