بررسی میزان شیوع کاسپ کارابلی در دندان مولر اول دائمی ماگزیلا و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده دندانپزشکی آزاد اسلامی در نیمسال 85-84

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در علم (انسان شناسی) یکی از راه های یافتن ارتباط بین چند جامعه یا نژاد میزان وفور یک خصیصه ساختاری یا ژنتیکی در هر یک از جوامع یا نژاد می باشد. هدف از این تحقیق نیز تعیین میزان خصیصه کارابلی در دندان های مولر اول دائمی ماگزیلا و عوامل مرتبط با آن در دانشگاه دندانپزشکی آزاد اسلامی در نیمسال 85-84 به عنوان یک منبع اطلاعاتی برای مطالعات انسان شناسان بود.
مواد و روش ها
این تحقیق به صورت توصیفی بوده و به روش قالب گیری و تهیه cast مطالعه و مشاهده مستقیم بر روی 360 نمونه (180 مرد و 180 زن) به روش تصادفی صورت گرفت. برای هر شخص فرم اطلاعاتی تکمیل شد و در نهایت با استفاده از داده ها میزان شیوع این خصیصه بررسی گردید. نتیجه حاصل بر حسب عامل مرتبط (جنس) نیز مورد بررسی قرار گرفت. نتایج به دست آمده در 2 گروه اصلی حضور و عدم حضور و 4 زیر گروه یکطرفه، دو طرفه، تمایز یافته و تمایز نیافته طبقه بندی شد سپس با محاسبه ضریب همبستگی و تست کای دو به بررسی آماری نتایج پرداخته شد.
یافته ها
9/66% از گروه مورد بررسی دارای خصیصه کارابلی و 1/33% مابقی فاقد هر گونه اثری از این خصیصه بودند که از مجموع گروه دارای خصیصه کارابلی 2/77% به صورت دوطرفه و 8/22% مابقی نیز حضور یکطرفه از خود نشان دادند. 116 نمونه از 180 نمونه مرد و 125 نمونه از 180 نمونه زن خصیصه کارابلی داشتند که بر اساس تست کای دو p value حاصله بیشتر از 05/0 بوده و از مجموع 241 نمونه دارای خصیصه کارابلی 101 نمونه (9/49%) فرم تمایز یافته این خصیصه یعنی cusp را از خود نشان دادند.
نتیجه گیری و توصیه: حضور این خصیصه در جامعه ایرانی قابل توجه بوده و همراه با تمایلی فراوان در بروز به صورت دو طرفه ولی بدون رابطه خاصی با جنسیت بود. توصیه می شود اولا تحقیقی روی نژادهای خالص ایرانی انجام شود. ثانیا تحقیقی بر وجود یا عدم وجود رابطه ای بین حضور خصیصه کارابلی و پوسیدگی در این ناحیه و نهایتا لزوم انجام Pit & Fissure Silant انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p833817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!