بررسی الگوی جغرافیایی و دموگرافیک مرگ و میر ناشی از سرطان معده در استان مازندران در سال های 1384-1380

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سرطان معده دومین عامل مرگ در بین مرگ های ناشی از سرطان در جهان و یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر در استان مازندران محسوب می شود. بنابراین مطالعه حاضر برای تبیین الگوی جغرافیایی مرگ و میر ناشی از سرطان معده در استان مازندران و شناسایی نقاط پر خطر انجام گرفت.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی و دوره مورد مطالعه سال های 1380 تا 1384بود. تعداد بیمارانی که به علت ابتلا به سرطان معده در دوره فوق در استان مازندران فوت کرده اند برابر 1663 نفر بوده است. داده ها براساس متغیرهای سن و جنس و مکان زندگی از دفتر ثبت بیماری استخراج و در قالب روش های آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار WÏN BÜGS تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
در میان افراد مورد بررسی 1210 نفر (8/72درصد) مرد و 453 نفر (2/27درصد) زن بوده اند. با استفاده از آمار توصیفی میانگین سنی در مردان 66 سال و در زنان 9/69 سال بدست آمد و با انجام آنالیز تک متغیره مشاهده شد که بروز این بیماری در مناطق روستایی بیشتر از مناطق شهری می باشد(05/0(p<.
استنتاج
این مطالعه نشان داد که مرگ و میر ناشی از بیماری سرطان معده در سنین بالای 50 سال بیشتر اتفاق می افتد. همچنین می توان گفت مرگ و میر بیماران مبتلا به این بیماری، در مردان دو برابر بیشتر از زنان و در مناطق روستایی بیش از مناطق شهری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
2
لینک کوتاه:
magiran.com/p836007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!