پهنه بندی اقلیمی غرب و شمال غرب ایران با رویکردی بر مدیریت روسازی راه

چکیده:
از زمان های بسیار دور که در ساخت پروژه های عمرانی و بخصوص شبکه های ارتباطی از روش های ابتدایی استفاده می شد تا حال حاضر که روش های پیچیده و دقیق مطرح شده اند، آب و هوا و خصوصیات مختلف آن همواره به عنوان یکی از عوامل مهم و حیاتی در روند ایجاد یک سازه دخالت مستقیم داشته اند. ایران با واقع شدن در جنوب غربی آسیا و در حد فاصل بین دو عرض جغرافیایی 25 تا 42 درجه شمالی همواره محل عبور سیستم ها و توده های مختلف اقلیمی بوده که برآیند آن به وجود آمدن پهنه های گوناگون اقلیمی بر روی سرزمین ایران بوده است. لذا با توجه به گوناگونی اقلیمی این سرزمین، هر گونه ساخت و بهره برداری از پروژه های ارتباطی، مستلزم توجه دقیق به این پدیده های اقلیمی است. در این مطالعه جهت دستیابی به پهنه هایی با ویژگی های اقلیمی یکسان، اقدام به پهنه بندی غرب و شمال غرب ایران با توجه به مدیریت روسازی راه گردید. برای انجام این کار از 10 پارامتر هواشناسی متعلق به 38 ایستگاه سینوپتیک موجود در منطقه برای یک دوره 15 ساله (2005-1991) بهره گرفته شد. ابتدا داده های هواشناسی به نمره استاندارد Z تبدیل و سپس با استفاده از روش تحلیل خوشه ای، خوشه بندی ایستگاه ها انجام شد. سپس بر اساس خوشه های به دست آمده پهنه بندی اقلیمی انجام گرفت. در نهایت پهنه بندی مورد نظر بر روی پهنه آب های زیر زمینی قرار داده شد و پیشنهادات لازم برای هر پهنه جهت مدیریت صحیح روسازی راه ارائه گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p836614 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!