بررسی میزان وقوع طبیعی هورمون های استروژنی در شیر گاو با روش کروماتوگرافی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف

هورمون های استروئیدی ترکیبات طبیعی با فعالیت بیولوژیک هستند که در دامپزشکی ممکن است به طور قانونی و غیرقانونی مورد استفاده قرار گیرند. مطالعه حاضر به منظور بررسی میزان وقوع هورمون های استروژنی شامل استرون، 17بتا- استرادیول و استریول در شیر خام و پاستوریزه گاوهای آبستن و غیر آبستن انجام گردید.

مواد و روش کار

نمونه های شیر جمع آوری شده (32n=) با استفاده از روش های استخراج مایع- مایع، غیرکونژوکه شدن با آنزیم گلوکورونیداز/ سولفاتاز و با کمک ستون های استخراج فاز جامد 18 کربنه تخلیص شدند و نهایتا استروژن ها با استفاده از روش کروماتوگرافی مایع با آشکارساز فلورسانس آنالیز گردیدند.

یافته ها

مقادیر آزاد و تام استرون دارای بیشترین مقدار و به دنبال آن 17بتا- استرادیول بیشترین سهم را به خود اختصاص داده بود در حالی که مقادیر استریول پایین تر از حد تشخیص بود (ng/L10). کم ترین (E1: 369.5±97.5، E2: 17.1±2.3 ng/L) و بیشترین(E1: 995.9 ± 93.9 and E2: 32.9 ± 2.1 ng/L) غلظت استروژن ها در شیرخام به ترتیب در حیوانات غیر آبستن و در سه ماهه سوم آبستنی تشخیص داده شد. غلظت استروژن ها در شیرهای پاستوریزه تفاوت معنی داری را با غلظت آن ها در شیرهای خام نشان ندادند (05/0 P>).

بحث و نتیجه گیری

مطالعه حاضر نشان می دهد که مصرف شیر حیوانات آبستن (که دارای بیشترین مقدار هورمون های استروئیدی هستند) باید به وسیله مصرف کنندگان با دقت بیشتری صورت گیرد و کنترل شدیدتری از سوی نهادهای کنترل مواد غذایی انجام گیرد تا از اثرات احتمالی استروژنیک و سرطان زایی ترکیبات فوق جلوگیری شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
62
لینک کوتاه:
magiran.com/p837048 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!