بررسی عوامل موثر بر رفتار سیگار کشیدن بر اساس مدل بزنف در دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1388

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف

کشیدن سیگار، یکی از رفتارهای غیر بهداشتی است که نه فقط سلامت فرد و جامعه را به خطر می اندازد بلکه مهم ترین و قابل پیشگیری ترین علت مرگ هاست. این در حالی است که امروزه این رفتار پرخطر در بین جوانان تحصیل کرده رو به افزایش است. این مطالعه، عوامل موثر بر رفتار سیگار کشیدن در دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی تهران را بر اساس مدل بزنف مورد بررسی قرار داده است.

مواد و روش کار

در این مطالعه توصیفی تحلیلی 200 نفر از دانشجویان پسر، به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شد. اطلاعات از طریق پرسش نامه ای که شامل دو بخش، بخش اطلاعات دموگرافیک و بخش سازه های مدل بزنف بود، جمع آوری شد. سپس داده ها با استفاده از آزمون های کای دو، ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

از بین عوامل موثر بر رفتار سیگار کشیدن بر اساس سازه های مدل بزنف، عامل دسترسی آسان (80درصد) از عوامل قادر کننده، عامل دوستان سیگاری (82درصد) از عوامل نرم های انتزاعی دارای بیشترین فراوانی بودند و در سازه نگرش، (5/33درصد) نگرش مثبت، (5/19درصد) نگرش خنثی، (47درصد) نگرش منفی نسبت به سیگار کشیدن داشتند. نگرش مثبت نسبت به سیگار با مقطع تحصیلی دانشجو و همچنین با میزان تحصیلات والدین ارتباط معنی داری را نشان داد. سن شروع به سیگار کشیدن با داشتن والدین و همچنین دوستان سیگاری ارتباط معنی داری داشت. ارتباط بین قیمت ارزان سیگار و تعداد نخ سیگار مصرفی از نظر آماری معنی دار بود. تعداد نخ مصرفی سیگار با سن دانشجو و همچنین با هزینه ماهانه مصرفی فرد همبستگی مثبتی را نشان داد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج، اهمیت عوامل نگرشی، نرم های انتزاعی و عوامل قادر کننده در رفتار سیگار کشیدن مشخص شد. و این ضرورت مداخلات مسئولان سلامت در این سازه ها را می طلبد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p838096 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!