ارزش یابی طرح مشارکت مادران در روند رشد و مراحل تکامل کودکان بر اساس مدل CIPP

پیام:
چکیده:
مقدمه
بررسی کشوری ارزیابی رشد کودکان نشان داده است که درصد زیادی از کودکان کشور دچار افت رشد هستند. علاوه بر آن در گذشته طرح های زیادی در زمینه رشد و تغذیه اطفال انجام شده است ولی می توان گفت که اکثریت آن ها بدون ارزش یابی و بررسی نتیجه رها گردیده است این مطالعه با هدف ارزش یابی طرح مشارکت مادران (جلب مشارکت مادران در بهبود رشد و تغذیه اطفال بر اساس مدل Context، Input، Process Product (CIPP)) پس از گذشت دو سال انجام شده است.
روش ها
این مطالعه از نوع مطالعات توصیفی و در قالب مطالعات ارزش یابی است که در آن 90 زوج مادر و کودک در قالب دو گروه مشارکت کننده در طرح و یک گروه شاهد (همسان شده با گروه شرکت کننده در طرح) جهت بررسی نتایج مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات در مطالعه حاضر فرم پایش رشد کودک و پرسش نامه مورد استفاده در طرح مشارکت مادران بوده است و اطلاعات از طریق مصاحبه سازمان یافته، جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS15 و آزمون های آماری مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها
نتایج مطالعه اختلاف معنی دار بین دو گروه مورد بررسی در میانگین نمره اعتماد به نفس مادران (001/0> P)، عملکرد مادران در آموزش دادن به سایرین (006/0= P)، مدت زمان مطالعه (004/0=P) و فراوانی مادران، شرکت در برنامه های آموزشی (002/0= P)، آشنا به کارت پایش رشد (03/0= P)، دارای عملکرد صحیح رسم منحنی رشد (001/0> P)، آگاه از انواع منحنی های رشد (001/0= P) و مادران آگاه در زمینه اهداف پایش رشد (001/0> P) نشان می دهد.
نتیجه گیری
نتایج نشان از ماندگاری اثرات آموزش های ارایه شده در طرح مشارکت مادران و بهبود آگاهی و عملکرد مادران در خصوص رشد و تکامل کودکان پس از گذشت دو سال دارد که این امر کارآیی مدل مورد استفاده (CIPP) در برنامه آموزشی نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
165
لینک کوتاه:
magiran.com/p838216 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!