بررسی تاثیرآموزش در پیشگیری از مصرف سیگار در دانش آموزان شهر زاهدان

پیام:
چکیده:
مقدمه
استعمال دخانیات یکی از بیشترین علل مرگ و میر زود هنگام است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیرآموزش با استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی در پیشگیری از مصرف سیگار در دانش آموزان دوم دبیرستان شهر زاهدان بود.
روش ها
در این پژوهش نیمه تجربی 380 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ایانتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمون تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه ای شامل سئوالات دموگرافیک، آگاهی، نگرش و سئوالاتی بر اساس سازه های مدل اعتقاد بهداشتی بود. روایی و پایایی آن از طریق روایی محتوایی و آزمون مجدد تعیین شد و بر اساس آن پیش آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. مداخله آموزشی از طریق سخنرانی به همراه پمفلت بر روی گروه آزمون انجام شد. دو ماه پس از مداخله از طریق همان پرسش نامه پس آزمون به عمل آمد. اطلاعات بدست آمده با نرم افزار آماری 18SPSS و از طریق آزمون کای دو، ضریب همبستگی پیرسون وt-student مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
قبل از مداخله، میانگین نمرات دو گروه از نظر سطح آگاهی، نگرش، منافع، موانع، حساسیت، شدت درک شده، راهنمای عمل و خود کار آمدی تفاوت معنی داری نداشتند. پس از آموزش میانگین نمرات تمام متغیرهای فوق در گروه آزمون به طور معنی داری افزایش پیدا کرد. ولی میانگین نمرات گروه کنترل تفاوت معنی داری پیدا نکرد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه حاکی از تاثیر مداخله آموزشی بر اساس سازه های مدل اعتقاد بهداشتی در رفتار پیشگیری کننده از مصرف سیگار در بین دانش آموزان پایه دوم دبیرستان شهر زاهدان است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
267
لینک کوتاه:
magiran.com/p838230 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!