بررسی کارایی تجزیه هیدروکربور نفتی زایلن با استفاده از تابش خورشیدی به روش UV/TiO2 در پساب صنعتی سنتتیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
ترکیبات بنزن، تولوئن، اتیل بنزن و زایلن (BTEX یا Benzene، Toluene، Ethyl benzene and Xylene) در محیط های آبی از لحاظ بهداشتی و زیست محیطی بسیار خطرناک بوده، دارای سمیت بالا می باشند. هدف این مطالعه، بررسی کارایی تجزیه فتوکاتالیستی هیدروکربن نفتی زایلن در پساب صنعتی سنتتیک به روش UV/TiO2 با استفاده از تابش خورشیدی بود.
روش ها
این مطالعه از نوع تجربی مداخله ای بوده، که در مقیاس آزمایشگاهی انجام شد. رآکتور مورد استفاده دارای پنج مدول شیشه ای متصل به هم با قطر cm 3 و یک موتور گرداننده جهت حداکثر دریافت اشعه UV خورشید بود. برای تعیین عوامل موثر بر راندمان حذف- پاسخ، از نسبت سیگنال به نویز استفاده شد که با استفاده از فرمول به دست می آید.
یافته ها
طبق نتایج به دست آمده، غلظت ورودی زایلن بیشترین تاثیر را بر راندمان حذف داشت و فاکتورهای موثر بعدی به ترتیب pH با مقدار 7، زمان با محدوده 60 تا 180 دقیقه و غلظت TiO2 با مقدار mol/L 01/0 بودند. شدت اشعه آفتاب در محدوده w/cm2 45 تا 60 و درجه حرارت در محدوده 40 تا 60 درجه سانتی گراد بود.
نتیجه گیری
روش تاگوچی در تجزیه و حذف هیدروکربن نفتی زایلن، ارتباط معنی دار آماری بین راندمان حذف با فاکتورهای مورد آزمایش نشان داد و در همه موارد 1/0 < P به دست آمد. غلظت زایلن بیشترین تاثیر را در کارایی تجزیه داشته، با افزایش آن کارایی حذف افزایش یافت. به طوری که در شرایط بهینه 33/93 درصد زایلن حذف گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
293
لینک کوتاه:
magiran.com/p838234 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!