بررسی ارتباط شاخص های التهابی (CRP) و شاخص های تغذیه ای (آلبومین پلاسم و دریافت مواد مغذی) در بیماران همودیالیزی

پیام:
چکیده:
مقدمه
سوء تغذیه پروتئین انرژی و التهاب در بین بیماران دیالیزی شایع می باشد. سوء تغذیه پیامدهای بسیاری از جمله افزایش مرگ و میر و دیر التیام یافتن زخم ها، افزایش حساسیت به عفونت، خستگی و بی حالی به دنبال دارد. سوء تغذیه پروتئین انرژی و التهاب در بیماران همودیالیزی اغلب منجر به سندرم کمپلکس سوء تغذیه التهاب یا آترواسکلروز– سوء تغذیه و التهاب می گردد، که با بیماری آترواسکلروتیک قلبی عروقی ارتباط دارد. این سندرم در بیمارانی که به مدت طولانی تحت دیالیز هستند، ایجاد می گردد و عامل مهم مرگ و میر در این بیماران محسوب می شود. با توجه به این که مطالعات مختلف نتایج متفاوتی را در مورد ارتباط التهاب و سوء تغذیه نشان می دهد، بر آن شدیم تا ارتباط شاخص های التهابی و دریافت مواد مغذی را در بیماران همودیالیزی بررسی کنیم.
روش ها
این پژوهش به روش مقطعی بر روی 35 نفر از بیماران همودیالیز (5/58 درصد مرد و 1/48 درصد زن با میانگین سنی 55/51 سال) انجام شد، که حداقل به مدت 6 ماه تحت دیالیز بودند. اطلاعات به وسیله یک پرسش نامه حاوی مشخصات فردی، پزشکی و آزمایشات کلینیکی و یک پرسش نامه بسامد خوراکی (FFQ یا Food Frequency Questionnaire) جمع آوری گردید. مشخصات آنتروپومتریک شامل قد و وزن با استفاده از ترازوی Seca و قد سنج اندازه گیری گردید و نمونه خون از بیماران گرفته شد و جهت انجام آزمایشات به آزمایشگاه ارسال گردید. پرسش نامه بسامد خوراکی شامل 194 قلم غذایی از کلیه افراد تکمیل گردید و نتایج به دست آمده با نرم افزار N3 و SPSS تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
پس از پایان مطالعه ارتباط بین دریافت سلینوم و ویتامین B1 با CRP معنی دار بود (001/0 = P). در مورد بقیه مواد مغذی مورد بررسی ارتباط معنی داری مشاهده نشد. در ضمن دریافت پروتئین، کالری، فیبر، ویتامین ها و املاح به طور معنی داری پایین تر از DRI بود.
نتیجه گیری
با توجه به این که دریافت کالری، پروتئین و تعدادی از ویتامین و املاح در این افراد به طور معنی داری کمتر از DRI بود و همچنین ارتباط بعضی مواد مغذی با CRP معنی دار بود، انتظار می رود که این افراد دچار سیکل سوء تغذیه– التهاب شده باشند، یا به زودی وارد این سیکل گردند، که این اهمیت مراقبت های تغذیه ای را در بهبودی و پیش گیری از مرگ و میر در این افراد را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
344
لینک کوتاه:
magiran.com/p838244 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!