بررسی طولانی مدت کیفیت رژیم غذایی کودکان و نوجوانان بر اساس توصیه های پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی: مطالعه قند و لیپید تهران

پیام:
چکیده:
مقدمه
عوامل خطر بیماری قلبی عروقی از کودکی آغاز و به تدریج پیشرفت می کنند. کیفیت رژیم غذایی نقش مهمی در بروز این عوامل خطر دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی روند کیفیت رژیم غذایی کودکان و نوجوانان شرکت کننده در مطالعه ی قند و لیپید تهران، بر اساس توصیه های پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی طی 7/6 سال می باشد.
مواد و روش ها
ویژگی های رژیم غذایی 113 نفر توسط پرسش نامه ی 24 ساعت یادآمد طی 2 روز و پرسش نامه ی بسامد خوراک، در سه مقطع زمانی جمع آوری شد. رژیم غذایی افراد با توصیه های تغذیه در زمینه ی پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، مقایسه و امتیاز کیفیت رژیم غذایی تعیین شد. افراد بر اساس کیفیت رژیم غذایی به سه گروه ضعیف، متوسط و خوب طبقه بندی شدند. هم چنین روند کیفیت رژیم غذایی طی 7/6 سال ارزیابی شد.
یافته ها
میانگین سنی افراد در ابتدای پژوهش 19/4±45/11 سال بود. درصد افراد با کیفیت رژیم غذایی ضعیف از 8/8% در ابتدای پژوهش به 3/28% در مرحله ی دوم (4/3 سال بعد)، و 4/32% در مرحله ی سوم (7/6 سال بعد) رسید. درصد افراد با کیفیت رژیم غذایی متوسط از 80% در مرحله ی اول به 70% و 65% در مرحله ی دوم و سوم پژوهش، به ترتیب کاهش یافت. بیش از 10% افراد در ابتدای بررسی کیفیت رژیم غذایی خوبی داشتند که در مرحله ی دوم و سوم بررسی به کمتر از 3% کاهش یافت. هم چنین کاهش معنی دار کیفیت رژیم غذایی در مرحله ی دوم و سوم نسبت به ابتدای پژوهش مشاهده گردید (05/0P<).
نتیجه گیری
کیفیت رژیم غذایی کودکان و نوجوانان در مقایسه با توصیه ها در زمینه ی پیشگیری از بیماری های قلبی_ عروقی، روند نامطلوبی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
603
لینک کوتاه:
magiran.com/p838317 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!