رابطه میان غلظت سایتوکاین IL-17A و پروتئین RANKL موجود در مایع شیار لثه با بیماری پریودنتال

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بیماری های پریودنتال شامل یک سری پاسخ های التهابی مزمن بافت لثه می باشند که توسط میکروارگانیسم های پریودنتوپاتیک آغاز و از طریق تحریک سیستم ایمنی، موجبات آسیب بافت را فراهم می آورند. در بیماری های خودایمنی، التهابی و به ویژه بیماری های تخریب کننده بافت استخوان، به نقش سایتوکاین IL-17A و پروتئین RANKL (Receptor Activator for Nuclear Factor κB Ligand) اشاره شده است ولی نقش دقیق آنها در این میان، مورد بحث می باشد. بنابراین، تحقیق حاضر با هدف تعیین رابطه میان حضور و غلظت IL-17A و RANKL با بیماری پریودنتال صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه تحلیلی (Analytical) از نوع شاهدی موردی (Case-Control)، نمونه های مایع شیار لثه یا GCF ((Gingival Crevicular Fluid مجموعا از40 نفر (20 نفر مبتلا به ژنژیویت و 20 فرد مبتلا به پریودنتیت) جمع آوری گردیدند. از تکنیک ELISA جهت اندازه گیری غلظت IL-17AوRANKL در نمونه های GCF استفاده شد. اختلاف غلظت میان دو گروه با آزمون Mann-Whitney U و همبستگی میان آنها نیز با آزمون تعیین ضریب همبستگی Spearman مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
بین دو گروه مورد مطالعه از نظر غلظت IL-17A، به اختلاف آماری معنی دار برخورد شد به طوری که این سایتوکاین در گروه پریودنتیت از غلظت بالاتری برخوردار بود ولی در مورد RANKL اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
افزایش غلظت IL-17A در بیماری پریودنتیت بیانگر آن است که احتمالا IL-17A در این بیماری نقش مهمی دارد و می توان اظهار داشت که TH-17 (T helper 17) در پاتوژنز بیماری های پریودنتال احتمالا از مسیری مستقل از RANKL در جهت تخریب بافت مشارکت می نماید. با توجه به همبستگی مستقیم بین غلظت IL-17A با PD و CAL در مورد منطقه ای که از آن نمونه برداری انجام شده، فرض دخالت IL-17A در تغییرات تخریبی بافتهای پریودنتال قوت می گیرد. البته جهت حصول اطمینان از فرضیات فوق به انجام تحقیقات دامنه دارتری نیاز می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p838994 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!