پیش بینی کننده های جمعیت شناختی و روان شناختی استفاده مرضی از دارو و مواد در جانبازان

پیام:
چکیده:
اهداف. این مطالعه با هدف برآورد پیش بینی کننده های جمعیت شناختی و روان شناختی استفاده مرضی از دارو و مواد در جانبازان انجام شد.
روش ها. این مطالعه همبستگی در جمعیت جانبازان در سال 1386 انجام شد. 452 جانباز با آسیب 25 تا 70% به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نظام دار انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از آزمون سرندگری استفاده مرضی از دارو و مواد، نشانگر شدت اعتیاد، پرسش نامه شیوه های مقابله ای شییر و کارور (شکل کوتاه)، مقیاس افکار خودکار، مقیاس نشانه های اختلال تنیدگی پس آسیبی، فهرست نشانه های تنیدگی مزمن و پرسش نامه کامل جمعیت شناختی متغیرهای مربوطه استفاده شد. داده ها با استفاده از SPSS 11 و همبستگی پیرسون، همبستگی پاره ای و نیز تحلیل رگرسیون چندمتغیری خطی به روش گام به گام، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها. استفاده مرضی از دارو و مواد با کنترل اثر متغیرهای جمعیت شناختی، اعتیاد، گوشه گیری رفتاری، افکار خودکار، شدت اعتیاد، نشانه های تنیدگی مزمن و PTSD همبستگی نشان داد، ولی با بهزیستی روانی رابطه ای نشان نداد. تحلیل رگرسیون با حضور همه متغیرهای جمعیت شناختی و روان شناختی نشان داد که پناه بردن به دارو و مواد در برابر تنیدگی ها، اعتیاد به سیگار و قلیان، سابقه ترک، افکار خودکار، نارضایتی از تندرستی، مدت جانبازی، ساعات حضور در منزل و احساس عضویت گروهی مجموعا 62% از پراکنش اعتیاد را تبیین کردند.
نتیجه گیری. استفاده مرضی از دارو و مواد با اختلال تنیدگی پس آسیبی، افکار خودکار، شدت اعتیاد، بهزیستی روانی، راه های مقابله ای نارسا و نشانه های تنیدگی مزمن همبسته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
243
لینک کوتاه:
magiran.com/p840169 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!