شیوع ناهنجاری های مادرزادی اندام فوقانی و تحتانی نوزادان زنده متولد شده در بیمارستان امام خمینی و بیمارستان رازی اهواز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اطلاع از شیوع ناهنجاری های مادرزادی مفاصل مهم است از این نظر که در صورت عدم تشخیص و درمان ممکن است به ناتوانی منجر شود. با توجه به اینکه آمار کلی از ناهنجاری های سیستم عضلاتی و استخوانی در شهر اهواز در دست نیست تصمیم گرفته شد که شیوع ناهنجاری های اندام فوقانی و تختانی در نوزادان متولد شده در اهواز را مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم.
روش بررسی
مطالعه بصورت آینده نگر به مدت یکسال از اول آذرماه 1385 تا اول آذرماه 1386 انجام گرفت. با همکاری گروه اطفال کلیه نوزادانی که سن حاملگی 28 تا 42 هفته داشته و زنده متولد شده بودند، از نظر وجود ناهنجاری های مادرزادی اندام فوقانی و تحتانی یا هر دو مورد معاینه و بررسی قرار گرفتند. نتایج بدست آمده با استفاده از نرم افزارآماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
تعداد کل نوزادان که به روش واژینال یا سزارین متولد شده بودند 5087 نفر بود. سی نفر از آنها (89/5 نفر در هزار) دچار ناهنجاری های اندام فوقانی و تحتانی بودند. از این تعداد 12 نفر(7 پسر و 5 دختر) مبتلا به کلاب فوت و ده نفر (8 دختر و 2 پسر) دچار دیسپلاژی هیپ و سه نفر (2 پسر و یک دختر) پلی داکتیلی در دست و 2 دختر دچار متاتارسوس آدوکتوس و یک دختر پلی داکتیلی هر دو دست و پا، یک پسر سینداکتیلی انگشتان دست ویک پسر هم ورتیکال تیلوس داشت.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه امکان ناهنجاری مادرزادی در نوزادان متولد شده، وجود دارد، معاینه مکرر و دقیق نوزادان جهت تشخیص ناهنجاری های مادرزادی اندام ها خصوصا آنهائی که به دیسپلاژی هیپ و کلاب فوت گرفتارند و والدین آنها از ابتلاء نوزادشان اطلاعی ندارند ضروری می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p844225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!