ارزیابی روش بیوشیمی مولکولی برای تشخیص سل در مایع پلور از نمونه بیماران پلورال افیوژن

پیام:
چکیده:
سابقه وهدف
پلورال افیوژن، در زمینه کثیری از بیماری ها رویت می گردد که دو گروه عمده آن، بد خیمی ها و سل می باشند. در مطالعه حاضر به منظور بررسی سودمندی تشخیص اندازه گیری ADA و ایزو آنزیم های آن و اینترفرون گاما آزمون در مایع پلور با توجه به علل مختلف در جامعه ایران روی بیماران پلورال افیوژن انجام شد و مقایسه آن روی سه گروه بیماران سل افیوژنی، بدخیمی ها و بیماران غیر سلی انجام گردید.
مواد و روش ها
روش انجام مطالعه توصیفی- تحلیلی - و بصورت انتخاب 3 گروه با روش Cross Sectional انجام گردید. تعداد 103 بیمار مبتلا به پلورال افیوژن، سل و غیر سلی مورد بررسی قرار گرفت. 60 نفر مرد و بقیه زن بودند در 46% از بیماران (45 بیمار) بر اساس تعریف مطالعه، سل پلور تشخیص داده شد. آدنوزین دی آمیناز (ADA1)، ایزوآنزیم آدنوزین دی آمیناز (ADA2) و غلظت اینترفرون گاما توسط برنا مهای آنالیزی و منحنی ها تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
افزایش از هر سه شاخص آنزیمی بیماران سلی مشاهده شد، ولی در بیماران غیر سلی این افزایش تشخیص داده نشد. برش مقدار برای آدنوزین دی آمیناز، ایزوآنزیم آدنوزین دی آمیناز و اینترفرون گاما به ترتیب 40، 26 و 299 پیکو گرم بر میلی لیتر بود. افزایش قابل توجهی در میزان آنزیم های آدنوزین دی آمیناز، ایزوآنزیم آدنوزین دی آمیناز در بیماران سل ی نسبت به بیماران با عفونت های بد خیمی نمایش داده شد. متوسط غلظت اینترفرون گاما در مایع پلور بیماران سلی 1514.2 پیکو گرم بر میلی لیتر بود (931.2-2187.5 پیکو گرم بر میلی لیتر) بود که 10 برابر بیشتر از مقدار متوسط از گروه دیگر از بیماران بود. تفاوت معنی داری بین بیماران مبتلا به عفونت بدخیم و افراد بیمار غیر سلی وجود داشت.
نتیجه گیری
ADA، ADA2 مایع پلور یک تست تشخیصی با حساسیت و اختصاصیت مناسب برای تشخیص التهاب پلورای سلی می باشد و اندازه گیری هر سه مارکر آنزیمی نشانگر عملکرد بالای تشخیصی برای سل در بیماران مبتلا به سل پلور بوده و بالا بودن میزان ADA بیش از 95% احتمال بیماری سل را تایید می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p845107 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!