آنچه بر دانشجویان اعزامی به خارج از کشور در رشته های علوم پزشکی در سالهای اخیر گذشته است

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
توجه به تاثیر بسیار زیاد اعزام دانشجو به خارج برای ادامه تحصیل اهمیت فراوان دارد، به شکلی که حتی کشورهای پیشرفته جهان نیز از این امر مهم بی نیاز نیستند، این در حالی است که هنوز در کشورهای در حال توسعه توجه کافی و مدیریت مناسبی برای بهره مندی از مزایای بورسیه دانشجویان به خارج از کشور وجود ندارد. با توجه به ضرورت بیان شده، بایست در خصوص اعزام دانشجو به خارج دقت و حساسیت بیشتری در سیستم برنامه ریزی کشور وجود داشته باشد.
روش کار
تعداد 366 دانشجو در فاصله زمانی بین1376 تا 1382 که از کشور خارج شده-بودند، وارد مطالعه شدند. مشخصات فردی دانشجو در زمان خروج از کشور، دانشگاه بورسیه کننده، دانشگاه محل تحصیل و رشته و طول مدت تحصیل دانشجو از طریق پرونده های وزارت بهداشت استخراج گردید.
یافته ها
از مجموع 366 دانشجوی بورسیه بیشترین تعداد دانشجویان در کشورهای اروپایی (7/69%) و در کشورهای حوزه استرالیا و اقیانوسیه (6/12%) تحصیل کرده بودند. میانگین مدت تحصیل برای دانشجویان بورسیه در دوره های PhD 07/4 سال (46/0±) و برای دانشجویان رشته های تخصص بالینی 12/5 سال (54/0±) که بین دو دوره از نظر آماری نیز اختلاف معنی دار بود (001/0P<). نرخ عدم بازگشت در دانشگاه های بزرگ و همچنین اعزامی از وزارت بیشتر از متوسط است و این در حالی است که در تولید علم دانشجویان بورسیه توسط دانشگاه های تیپ سه موفق بوده اند.
نتیجه گیری
بیشترین بورسیه را دانشگاه های بزرگ کشور داشته اند که البته با اطلاعات موجود تحلیل دقیق اینکه آیا تناسب رعایت شده و آیا از عدالت نسبی برخوردار بوده است کار دشواری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p846498 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!