آگاهی بیماران و کارکنان گروه پزشکی از منشور حقوق بیمار و میزان رعایت آن در یکی از بیمارستان های آموزشی گناباد

پیام:
چکیده:
مقدمه
مطالبه و رعایت حقوق بیماران، مستلزم آشنایی و آگاهی کارکنان گروه پزشکی و بیماران از محتوای منشور حقوق بیمار است لذا این پژوهش با هدف تعیین میزان آگاهی بیماران و کارکنان گروه پزشکی از منشور حقوق بیمار و میزان رعایت آن در یکی ازبیمارستان های شهر گناباد انجام شد.
روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال 1389 با استفاده از پرسشنامه پژوهشگرساخته اطلاعات، شامل مشخصات دموگرافیک، میزان آگاهی و میزان رعایت منشور حقوق بیمار بود جمع آوری گردید. میزان سطح آگاهی در سه طبقه خوب، متوسط و ضعیف و میزان رعایت منشور حقوق بیمار در سه طبقه مطلوب، متوسط و نامطلوب رتبه بندی گردید. روش نمونه گیری در بیماران به صورت مبتنی بر هدف و در پرسنل بصورت طبقه ای تصادفی مرحله ای بود. داده ها پس از استخراج، با استفاده از روش های آمار توصیفی، کای اسکوئر، تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و ضریب همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح معنی داری 5 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نمونه های این پژوهش شامل 189 نفر از بیماران زن و122 نفر مرد و از کارکنان گروه پزشکی 20 نفر زن و 13 نفر مرد بودند. همچنین نتایج نشان داد میزان آگاهی پرسنل و بیماران از منشور حقوق بیماردرحد مطلوب و منشور حقوق بیمار در 1/69 درصد موارد رعایت می شد. ارتباط آماری معنی داری بین سطح آگاهی بیماران و رعایت منشور حقوق بیمار وجود داشت بطوریکه با افزایش سطح آگاهی بیماران، میزان رعایت آن افزایش می یافت (007/0= p). علی رغم آگاهی مطلوب گروه پزشکی از منشور حقوق بیمار میزان رعایت آن در مقایسه با سایر مطالعات در حد مطلوب نیست.
نتیجه گیری
آگاهی بیماران و کارکنان گروه پزشکی در حد خوب بوده ولی میزان رعایت آن در حد مطلوب نیست. لذا پیشنهاد می گردد مسؤولین بیمارستان راهکاری عملی جهت ارائه اطلاعات مکتوب پیرامون حقوق بیمار، هنگام پذیرش به مراجعین تدوین نمایند. به دانشجویان و افراد شاغل در بیمارستان آموزش داده شود جهت حفظ حرمت بیماران قبل از حضور بر بالین آنها از بیماران اجازه بگیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p847431 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!