مطالعه الگوی تظاهر و تنظیم ژن انتقال دهنده کربوهیدرات (SuT1) در شرایط سرمادهی در دو رقم گندم زمستانه (Triticum aestivum L)

پیام:
چکیده:
فرآیند سرمادهی در گیاهان منجر به تغییرات بیوشیمیایی، فیزیولوژیکی و متابولیکی می شود که اغلب این تغییرات در سطح تظاهر ژن و توسط دماهای پایین غیرمنجمدکننده (4-0 درجه سانتی گراد) تنظیم می شوند. این تغییرات می توانند ظرفیت گیاهان را برای تحمل دماهای زیر صفر درجه سانتی گراد افزایش دهند. به نظر می رسد تجمع کربوهیدراتها یکی از مهم ترین تغییرات در گیاهان است که با تغییر در تظاهر ژنهای انتقال دهنده کربوهیدرات تنظیم می شود. در این تحقیق الگوی بیان ژن انتقال دهنده کربوهیدرات SuT1 در شرایط سرمادهی (2 درجه سانتی گراد) در رقم مقاوم به یخ زدگی (نورستار) و لاین حساس به یخ زدگی (PI181268) با استفاده از روش QRT-PCR مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد تظاهر ژن در رقم مقاوم و حساس 1 روز پس از سرمادهی بترتیب 3 برابر افزایش و 3 برابر کاهش معنی دار نسبت به شرایط بدون سرمادهی دارد. ارزیابی توالی را هانداز این ژن با روش پیمایش ژنومی وجود عناصر همسوساز مسئول درجه حرارت پایین، تجمع کربوهیدراتها، کم آبی و بسیاری از عناصر تنظیم کننده دیگر را تایید نمود. با توجه به نتایج می توان این ژن را به عنوان یکی از ژنهای کاندید القاء شده توسط سرما (COR) در اعطاء مقاومت به تنش یخ زدگی در گندم معرفی نمود که افزایش تظاهر آن در شرایط سرمادهی ممکن است منجر به تجمع کربوهیدراتها و کاهش خسارتهای حاصل از یخ زدگی در شرایط سخت زمستان شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
478
لینک کوتاه:
magiran.com/p851498 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!