بررسی فراوانی افسردگی، اضطراب و میزان رضایتمندی زناشویی و عوامل مرتبط با آنان در خانم های نابارور مراجعه کننده به مراکز نازایی شهر ساری در سال 1387

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
استرس ناشی از نازایی سبب اختلال در رضایت مندی زناشویی، کاهش اعتماد به نفس و کاهش دفعات روابط جنسی زوج می شود. با توجه به مطالعات مختلف در مورد مسایل روحی روانی زوج های نازا این مطالعه به منظور بررسی فراوانی افسردگی، اضطراب و رضایتمندی زناشویی در 200 زن نابارور مراجعه کننده به مراکز نازایی شهر ساری در سال 1387 انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی 200 زن نازا از بین بیماران مراجعه کننده به مرکز نازایی بیمارستان امام خمینی و مرکز نازایی حضرت مریم انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات، سه سری پرسشنامه شامل: پرسشنامه اضطراب Çattle، پرسشنامه افسردگی Beck و پرسشنامه رضایتمندی زناشویی Ënrich می باشد. پرسشنامه ها بعد از گرفتن رضایت نامه و ارائه توضیحات، توسط افراد مورد مطالعه تکمیل شد. نتایج حاصله از این پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های Çhi-square و T-test تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
از 200 فرد مورد بررسی، 124 نفر (62 درصد) دارای درجات مختلفی از افسردگی بودند. از این تعداد، 55 نفر (5/27 درصد) افسردگی خفیف، 51 نفر (5/25 درصد) افسردگی متوسط و 18 نفر (9 درصد) افسردگی شدید داشتند. همچنین از 200 نفر، 101 نفر (5/50 درصد) بدون اضطراب و 38 نفر (19 درصد) اضطراب خفیف و 35 نفر (5/17 درصد) اضطراب متوسط، 22 نفر(11 درصد) اضطراب شدید و4 نفر(2 درصد) اضطراب خیلی شدید داشتند. افراد شرکت کننده در مطالعه 27 درصد عدم رضایت از زندگی زناشویی داشتند. بین میزان رضایتمندی زناشویی و شدت افسردگی و اضطراب بیماران ارتباط معنی داری مشاهده شد. در افرادی که شدت افسردگی و اضطراب آنان کمتر بود میزان رضایتمندی زناشویی بیشتر بود (05/0p<).
استنتاج
بر اساس نتایج این مطالعه به نظر می رسد که حضور روانشناسان بالینی و روانپزشکان در مراکز تشخیص و درمان نازایی می تواند امری موثر و مفید در کمک به افراد نابارور در سازگاری بهتر با استرس ناشی از نازایی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p856091 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!